והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלקים: הם שני מיני מדרגות: (א) היות האלקות בתוכם ממש בהיות נפשם אלקית ועל ידי הקדושה תשוב להיות מושלת ופועלת במציאות באופן שידמו הצדיקים כהאריס שנעשה שותף אל המלך בפרדס, הגם שאינו קנינו, הוא שותף אליו מצד עבודתו שתקנו וגדרו ויטעהו שורק; כן הצדיקים, אריסי ה', אשר שמרו את הפרדס הגדול שהוא העולם, שמקיימים את העולם שנברא בעשרה מאמרות על ידי התורה ומצוה, יטיילו עם המלך במלאכתו ישבו ונעשו שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית מצד שישבו בגן הגדול לעבדו ולשמרו על ידי תורה ומצות. ואומר להם(??) הריני כיוצא בכם, כי הם במעשהיהם ינענעו טורי המערכת ולפי גזרתם ינהיגו העולם לחסד ולשבט, כמו שאמרו מי מושל בי? צדיק, וכדומה ממאמרי חז"ל. ומצד ה(ב) – "והייתי לכם לאלקים", מצד הנהגתו את הצדיקים בעצמם כפי רצונו עליהם לטובה ויהיה מוראו עליהם בהכירם גדולתו ורוממותו. ועל שני דברים אלה אמר (יחזקאל לז, כו-כח) "ונתתי את מקדשי בתוכם לעולם והיה משכני עליהם והייתי להם לאלקים והמה יהיו לי לעם" (והם שני המדרגות – המקדש אשר בתוכם והמשכן אשר עליהם ולמעלה מהם). ושם (פסוק כח) "וידעו הגוים כי אני ה' מקדש את ישראל בהיות מקדשי בתוכם לעולם", כי במה שיהיה המקדש בתוכם והם מושלים על כל המעשים יודע לעכו"ם כי הם קדושים ונעלים מן הטבע. And I will walk among you, and I will be your God - there are two levels here. (1) Holiness will be inside you, really, in your divine soul, and through holiness the divine soul will again be the master in [your] reality. This is similar to the righteous being described as tenants who are partners to a king in the orchard: even though the garden is not their possession, they are partners with him in their work, by fixing and fencing and trimming the grapevines, so too the righteous are tenants with God, that keep the great garden which is the world, maintaining the world that was created through Ten Sayings through Torah and mitzvot. They stroll with the king through the work, they are partners with the Holy One of Blessing in the works of creation by keeping the great garden with Torah and mitzvot. I [God] say to them - behold I am like you [Sifra, above in this source sheet] because they with their actions sake the lines of judgment and through their decisions they make the world go through lovingkindness and punishment, as the sages say in various places "who rules over Me? The righteous. And from a second perspective (2) "I will be your God" from the side that God behaves with the righteous according to God's will, for good, and God's reverence will be with them in their recognizing of God's greatness and majesty. And regarding those two aspects it is said "I will place My Sanctuary among them forever. My Presence shall rest over them; I will be their God and they shall be My people." (Ezekiel 37:26-27). And those are two levels, the tabernacle among them and the Presence in them and above them. And there (Ezekiel 37:28) "And when My Sanctuary abides among them forever, the nations shall know that I, Ad-nai, do sanctify Israel" since once the Presence is in them, and they control all their actions, it is made known to idolaters that Israel is holy and beyond nature.