תחת רשעים ספקם. במקום שיש שם רשעים שה' רוצה שישאר ספק בלבם. ולא יתברר להם בגלוי שה' מעניש את הרשעים. (כי רצה שהרשעים יסתפקו בגמול ועונש כדי שיהיה מקום לבחירה ולשכר ועונש). ולכן השאיר להם ספק במקום רואים. שבמקום שיש רואים לא הענישם. שאז יסתלק הספק וידעו בבירור שיש עונש וייראו לעשות רע ולא יהיה מקום לבחירה. ומטעם זה כשרוצה להענישם יעניש ויהפך אותם בלילה ובסתר: Malbim suggests that one of the ways God might make a public example of the wicked is by an earthquake in which, providentially, only wicked people perished, the righteous being left alive.26 One wonders if he knew of Voltaire's novel Candide in which he recounts that heretics were publicly burned after the Lisbon earthquake of 1755 because the University of Coimbra declared 'that the sight of several persons being slowly burned in great ceremony is an infallible secret for preventing earthquakes.' The ultimate reason for things is unknown and unknowable, wrote Voltaire: 'All is for the best in the best of all possible worlds,' but the predicament of man has become anything but 'passable.'