ואולם שלח נא ידך, וזה יהיה הבחינה, שאם צדקתו הוא מצד הטוב בעצמו לא בעבור פנייה חיצונית מגמול ועונש אז גם אם תסיר ההגנה והברכה ממנו בכ"ז לא יתמוטט מצדקתו, אבל אם צדקתו היה מפני תקות שכר ויראת עונש אז אם תשלח ידך ותגע בכל אשר לו עד שלא יהיה לו ענין לירא ממנו או לקוות אליו אז על פניך יברכך, ר"ל שאז לא לבד שלא יהיה עוד צדיק כאשר היה אחר שסר הסבה שבעבורו החזיק בצדקתו, כי גם בעבור פניך והשגחתך יברך ויגנה הנהגתך, כי בחשבו שע"י צדקו ראוי שיהיה לו עושר וקנינים ויראה כי קנינים אלה הראוים לו נאבדו ממנו, יתלה זה ברוע ההנהגה ויאמר שאינך שופט צדק, וזה בחינה ברורה שלא היה עבודתו מאהבה, שאז לא היה מתלונן והיה שוה בעיניו עת הרעה כעת הטובה, ודייק שיגע בכל אשר לו, כי אם ישאר לו איזה דבר לא ישלם הנסיון, שעדיין יתירא מלמרות את ה' שלא יקח מידו הדבר הנשאר בידו: If he is really sincere, then even were he denied all his Providential blessings, he would still continue in his righteous ways. If, on the other hand, his righteousness was in fact only instrumental, motivated by expectation of reward or avoidance of injury, then, were the blessings removed, not only would he stop acting righteously, there being no good reason to do so any longer, but he would also curse God. For having previously believed his blessings to be deserved, i.e., that he had merited his wealth and possessions by virtue of his righteous ways, he would now blame their removal on the capriciousness of Governance, declaring that God is not a just judge This would clearly prove that his worship had not been out of love. For had it been so, he would not now complain but would balance his good times against the bad.8Satan does not question God's description of Job's behavior, viz., that Job is 'a sincere and upright man, God-fearing and vigilant'. Rather he questions Job's motives for this behavior. Job's trials are therefore an attempt to determine what makes him 'tick'. The Talmudic Sages declared:
Everything is in the hands of Heaven, except for the fear of Heaven. (TB Berachot 33b)
The stone God created, so heavy even He cannot lift it, is man.