ויקרא את שמו נח לאמר זה ינחמנו. כבר בארתי בפי' ישעיה שגדר פעל נחם הוא התהפכות המחשבה, ומזה בא על נחום האבל, שיתהפך מיגון לשמחה, ועל החרטה, ואמר זה ינחמנו שמעתה ננוח בין ממעשנו שאנו עוסקים בפעולות הבל וריק שאין בם מועיל אל אושר האדם, ועי"כ נמצא גם מנוחה מעצבון ידינו מן האדמה שחל קללה על כל מעשה ידינו שזה בא ע"י רוע המעשים, וכמ"ש חגי זרעתם הרבה והבא מעט וגו' שימו לבבכם על דרכיכם וכמו שפרשתי שם, וע"י נחמת המעשים והתהפכותם תתהפך גם הקללה לברכה ונמצא מנוח כמ"ש ביום הניח ה' לך מעצבך, מרגזך ומן העבודה הקשה (ישעיה יג): HE NAMED HIM NOACH, SAYING "THIS ONE WILL CONSOLE US" - I have explained in my commentary on Isaiah that the sense of the verb N-CH-M is the change of attitude; this is consistent with the idea of consoling mourners, as the mourner’s attitude changes from grief to happiness; this is also consistent with the idea of regret, as it says here, this “one will make us regret” – from now on we will refrain from our useless activities that have no positive effect for the benefit of humankind, and thereby, we will also find rest from our evil and the land which is cursed as the result of our evil ways. Similarly, it is written in Haggai, “you have sown much and reaped little – be mindful of the way that you have been behaving” and as I explained there. By way of regretting ones evil ways, and resolving to change them, the curse will also be changed to a blessing and there will be relief, as in Isaiah 13, “on the day when God will relieve you from your sadness, your anger, and your toil.”