וירא אדניו. על ההצלחה הטבעיית לא שם לב רק על הצלחה ההשגחיית, מה שראה שה' אתו. ויש סימן להכיר בין שני מיני הצלחות האלה, שההצלחה הטבעיית תזמין אל המוצלח תמיד ענינים מוצלחים בטבע, למשל שיסחר דבר שיש בו ריוח וילך בדרך מוצלח, אבל לא תועיל לו אם בחר בבחירתו דבר בלתי מצליח, אבל ההצלחה ההשגחיית תהיה בהפך, שאם הוא בלתי מצליח מצד המזל ובוחר בדברים רעים ובלתי מצליחים, בכ"ז תהפך אותם ההשגחה לטוב נגד הטבע, וביוסף שהיה בו ב' מיני ההצלחות, ע"י הטבע וע"י ההשגחה, הכיר אדניו כי ה' אתו, ע"י שראה שכל אשר הוא עושה, אף שיעשה דבר שאינו מוצלח עפ"י טבע, בכ"ז ה' מצליח בידו, נהפך להצלחה בעת שהוא בידו ע"י ה' והשגחתו: And his master saw - He didn't pay attention to the successes that were natural, but he did pay attention to the successes that were providential: "he saw that Ad-nai was with him". And we have an indication that we should make a distinction between these two types of success. The natural success is brought to those who succeed through issues that are obviously successful in nature, such as one sells something that is searched for, and obviously succeeds, but this won't happen if he chooses to sell things that can't be sold well. But the providential success is actually the opposite, that if he can't have luck, and chooses things that are bad and cannot bring success, despite all this the things are changed to being good through providence against nature. And Yosef had those two different types of success, natural and providential. His master recognized "that Ad-nai was with him", through seeing "that all that he does" - that he succeeded even things that he did that were not naturally successful, because "Ad-nai lent him success" - [meaning] God transformed into success what was "in his hand" through Ad-nai and His providence.