1
ויאמר ה' אלהי אבי. ר"ל הלא באמת לא היה לי לירא ממנו כי היה לי לבטוח, א] על זכות אבותי אברהם ויצחק. ב] על ההבטחה שהבטיח לי, שעז"א ה' האומר אלי שוב לארצך, ויש הבדל בין מי שה' עושה עמו בזכות עצמו ובין מי שעושה עמו ע"י זכות אבות או הבטחה, שמי שעושה עמו בזכות עצמו יש לחוש שמא יגרום החטא ולא יהיה לו זכות, אבל מי שעושים עמו בעבור זכות אבות או הבטחה אין לו לירא מאומה: God of my father. Yaakov mentions two reasons why he should not have been afraid: 1) because of the merits of his fathers, and 2) because of Hashem’s promise. And since neither involved his own merit, even sin should not have been a cause for concern.