דרכיך ה' הודיעני ואורחותיך למדני. פי' כי יש דרך ונתיב, כי דרך הוא דרך כבושה שכל העולם הולכים בו והוא דרך הטבע והוא העמדה של עולם, ונתיב הוא שאין הולכים בו כל עולם רק לפעמים שאינו דרך הטבע שאינו מגולה לכל, ולימות המשיח יתגלה הנתיב ע"ד שנא' עוד ישבו זקנים וזקנות יחדיו ואיש משענתו בידו מרוב ימים פי' כי יהיו במדרגות זקנים וכתיב בישישים חכמה ואיש משענתו והוא העמדה ר"ל שיהי' העמדה להם מדרגות זקנה שיתגלה נתיב החכמה וזו יהי' להם העמדה.
חסד ה' מלאה הארץ. ר"ל באמת הוא חסד גדול שה' מלא כל הארץ כלומר בעולם השפל הזה שלכן המינים אומרים שאין הקב"ה משגיח על עולם השפל הזה אבל באמת הוא משגי' עלינו בכל עת והוא חסד גדול שלו שמלך גדול כמוהו ישגיח על עולם השפל הזה וסברת המינים נדחה שלפי סברתם שאין כבודו להשגיח בעולם השפל הזה אבל בשמים הוא משגיח לפי סברתם ששם כבודו, ובאמת שאפי' שמים אין כבודו להשגיח לפי גודל רוממותו, וזה שאמר הכ' בהשמים חסדך כלומר אפי' מה שמשגיח בשמים נמי רק עפ"י חסדו יתברך.
למה מאשור וממצרים תבושי (ירמיהו ב,לו). ר"ל הוא מוסר לאדם, למשל מי שמתענה משבת לשבת ובסוף יום אחרון נפלה לו פני' משבח בני אדם נמצא שאבד כל הטוב הצפון לו מתעניתו ולריק יגיעו והנה אז מתגרים עמו היצ"ט והיצה"ר היצ"ט אומר לו הלא טפש גדול אתה שאבדת כל טוב הגנוז לך בשביל פני' השפילה כזו והיצה"ר מתגרה בו ראה טפש שאבדה גופך בתענית כבד בזה בחנם בלא דבר וזהו למה ממצרים ר"ל מיצה"ר הנק' מצרים ומאשור הוא היצ"ט המאשרו בדרך משניהם תבושי כי שניהם משחקים ממך ומתגרים בך כנ"ל: