אשכול הכופר דודי לי בכרמי עין גדי. נודע שהכ"ג ביוה"כ ע"י עבודת הדיבור והוידוי שלו מכפר עונות ישראל ועי"ז היה מלבין לשון של זהורית כי היה מביא הכל לשרשו וע"י היה נעשה הצבע לבן כי כל המראות יכולים לצבוע חוץ מלבן שאינו כ"א כשהוא מתחלת ברייתא ע"כ היה נעשה לבן להראות שהכל כבר נמתק בשורשו וזהו מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו דהיינו שמכל חטאתיכם עצמם הם הועילו כשבא לפני ה' תטהרו והוא ע"ד מ"ש זדונות נעשה לו כזכיות לפי שיש תענוג יותר מי שהיה טמא ובדרך רחוקה ונתקרב וזהו במקום שבעלי תשובה עומדים כו' וזהו לא ניכר שוע לפני דל דהיינו מי שהיה דל תחלה והנה אמרו מה הועילו תפלתו של כה"ג כו' והיינו שהצדיק יכול לעשות השתנות בכל עת שירצה משא"כ כה"ג דוקא ביוה"כ וזהו החילוק בין ישראל לא"ה שאינם יכולים לעשות השתנות כ"א להביא ממקום למקום משא"כ בישראל שהם דבוקים בו ית' והם יכולים להביא לשורש השרשים שממנו נתהווה כל והוא ית' מחמת אהבתו אותנו משנה בכל עת מרע לטוב אפילו בלא תפילה כי הא דרבי חנינא בן דוסא שגילה רצונו בלבד וזהו רצון יראיו יעשה וזהו אין מזל לישראל דהיינו מדרגות חכמה נקרא אי"ן כמ"ש והחכמה מאי"ן תמצא וממנה נתהווה הכל כולם בחכמה עשית היא מזל ע"ד יז"ל מים מדליו לישראל ונקראת ג"כ עין כי החכמים נקרא עיני העדה וזהו אשכול הכופר כי איש שהכל בו והיינו הצדיק בכל פעם הכופר דודי לי וא"צ להמתין עד יוה"כ והכופר הוא מלשון כפורי זהב שהוא לשון קנוח שמקנח הדבר ההוא ומביא לשורשו ומשתנה ע"י ופירש הכתוב למה הוא כן לפי שבכרמי דהיינו ישראל שנקרא כרם עי"ן הוא חכמה הוא גדי לשון מזל ע"ד גד גדי וסינוק לא וכו' ודו"ק: