תקעו בחודש שופר. הנה בכל דבר שהוא נשפע מלמעלה למטה צ"ל בו צמצום שבלעדיו לא היו יכולים התחתונים לקבל וזהו נק' ד"י עד שיבלו שפתותיכם מלומר די כי הנה מה שההשפעה הולכת ע"י נק' י"ד והטעם כי הנה המשפיע הראשון נק' י' ע"ש שאינו מושג ואין יכולין לכנות אותו רק בקטנה מכל אותיות וההשפעה א"א להיות בלי צמצום כנ"ל וע"ז מורה הד' לשון דלת ולכן נק' י"ד וממטה למעלה הוא ד"י. והנה בס"י אמרו המליך אות פ' בממשלה וצרפן זה בזה ולכאורה באות א' מה צירוף שייך אך הענין שבאמת יש שם כל כ"ב אתוון אלא שכולם מתנהגים ע"פ הוראת אותה האות וטבעה ולכן כאשר נאמר ד"י נמצא ד' קודם לי' א"כ מתנהג היו"ד לפי הוראות הד' שהיא בראש והוראת הד' הוא צמצום והסתלקות לכן שם ד"י מורה על צמצום והסתלקות משא"כ כשאות יו"ד קודם לדל"ת שמנהג הד' לפי הוראת היו"ד שבראש ודו"ק.
והנה ג' ידות יש: יד הגדולה, יד החזקה, יד הרמה. אהבה נק' יד הגדולה שאין הגדלות ניכר אלא מכח אהבה שכשמתיירא מלפני המלך אינו בא אצלו ואינו מכיר גדולתו יד החזקה נק' בחי' הצמצום כנ"ל שמתחזק נגד האהבה וההשפעה ואינו מניחו לירד למטה רק בהדרגה ואעפ"כ נק' י"ד לפי שבלעדיו לא היו התחתונים יכולים לקבל א"כ גם הוא צורך ההשפעה והנה הם מתנגדים וצ"ל ממוצע המחברם הוא יד הרמה דאי' במד' הבריח התיכון זה יעקב והוא נק' עין כמ"ש עין יעקב וחכמים נקראו עיני העדה ואי' ישראל עלו במחשבה וחכמה נק' אין לכן היא מחברת ב' דברים מתנגדים וכן יעקב מחבר ג"כ לכן נק' יד הרמה וזהו שאמרו בס"י המליך אות פ' בממשלה והנה ביחידות היא ח' וזה צירוף ממטה למעלה חדש ש' הוא ג' קווים שהוא ההמשכה ע"י הד' שהוא הצמצום שבכל ההשפעה כנ"ל ומהיכן נמשך מהח' כנ"ל וכל מלמטה למעלה הוא מורה הסתלקות אבל מלמעלה למטה הצירוף היא שופר ר"ל שנמשך מריש דרגין ע"י ג' קווים מש' לפ' ומש' לר' עלמין ע"ד ומאתי' לנוטרי' את פריו וז"ש תקעו פי' כמו ויתקע אהלו בחדש שופר פי' ששופר יתקע בחודש.