תתן אמת ליעקב. אמרו רז"ל חותמו של הקב"ה אמת ע"ד אני ראשון ואני אחרון ומבלעדי וכו' דא' הוא ריש אתוון ת' בסוף מ' באמצע וממוצע בין שניהם ואי' בזוהר תלת עלמין אית ליה וכו'. הענין באורייתא ברא קב"ה עלמא פי' באותיותיה ויש בהם ג' מדריגות יחידות עשירות מאות א' מאמת יחידי מ' עשירית ת' מאות והנה ג' אלו כלול מכולם כי האלף ודאי כולם נכללים בו כיון שיצאו ממנו והוא ראשית כולם וסוף ג"כ כלול מכולם כי סוף מעשה במחשבה תחלה וא"כ מחשבת הסוף מתהלך בכולם לכן הוא כלולה מכולם וגם אין להם שלימות זולת הסוף והממוצע המחברם צ"ל ג"כ כלול משניהם. והנה בחוש נראה כי ג' היסודות אש ומים ורוח מתנענעים כי האש היא השלהבת העליונה ויסוד העפר הוא מונח במקום א' לפי שהוא מקבל מהם ולזה רמזו רז"ל באשה קראו מושב פי' המקבל נק' מושב שאין לו תנועה ובאיש קראו מרכב שהיסודות המה מורכבין כ"א כלול מכולם. והנה היסוד הד' הוא סוף מעשה במחשבה תחלה והוא התכלית והשלימות וזולתו לא היו עדיין שלימות לכל כיון שחסר התכלית נמצא הוא משפיע שלימות לכל וא"כ ודאי שהוא כלול מכולם ולכן נק' דלית על שם הארבעה שנכללים בו ובעשירית הוא מ' ובמאות הוא ת' וזהו אמת. א' ריש דרגין ומ' ממוצע ות' בסוף. והנה מים מניחין מקום גבוה ויורדין למקום נמוך ומדה זו לקחה מהקדמות הקדום והוא הבורא ית' שהוא ית' א"ס ועלה ברצונו שיתהוו העולמות וישרה שכינתו בהם כנודע דאיהו ממלא כל עלמין ובלעדיו אין להם חיות כלל זה היה אצלו ית' צמצם כ"י כמו למים הנ"ל: