בכל קראינו אליו. אין דבר למטה שאין לו שרש למעלה כידוע אין לך עשב וכו' ושורש כל השרשים הוא רצון הקדמון שעלה ברצונו לברוא את העולמות והנה בכל דבר שנתהווה ע"כ יש בו עשרה דברים כיון שיש עשר שמות שאינם נמחקים ומהם נמשך הכל כידוע כי כח הפעל בנפעל והנה בכל התהוות יש ג' דברים דכיון שנתהווה ונמשך ירד מעולם עליון לעולם תחתון ושפל ע"כ מי הכריח לזה היא מדת אהבה שרוצה זה מפני שאוהב כך. והנה אם היה נמשך כך למטה בלי צמצום לא היו יכולין התחתונים לסבול ע"כ הוצרך מדת הצמצום לצמצם ולהקטין דבר הנמשך ובכל מתנגדים צריך שיהיה דבר המחברים לכן נק' ישראל סגולתו לשון סגולתא כי הם גורמים שיהיה התחברות ע"י האי"ן. והנה ג' דברים האלו נק' כח הפועל וידי הפועל שבהם נפעל ונמשך כל הדברים וכח הפועל בנפעל והנה בהתחברות אלו הג' בעשר הנ"ל נעשה י"ג מדות שהתורה נדרש בהם פי' לשון דרישה וחקירה והנה כל דבר שהוא ראשית בין במקום בין במעלה הוא כלול מכל מה שתחתיו והנה נק' מדה ראשונה א"ל והנה בחודש אלול נפתחין י"ג מכילין דרחמי פי' שאז רצונם ותאוותם להשפיע וכן איתא בס"י המליך וכו' ואלול בשנה ויד שמאל בנפש לפי שכל דבר שהוא מתאוה נקרא נוק' גלל כן נקרא אלול אותיות א"ל לפי שבחודש זה ישפיע מדת א"ל והנה ההמשכה נקרא אי"ן פי' שנמשך מן א"ל לי' ר"ל י' שמות הנ"ל ושם נמשך למטה וההמשכה נק' וא"ו בכל מקום וארז"ל י"ג מדות אינו חוזרת ריקם מלמד שנתעטף הקב"ה וכו' אם יעשו כסדר הזה וכו' וזהו בכל קראנו ר"ל שכשקראו אותו בכל לשון כללות אז נעשה אליו ר"ל שנמשך כענין ההמשכה שנרמז בתיבת אליו כנ"ל ודו"ק היטיב: