אי' במדרש לגוזר ים סוף לגזרים - לגזורין היינו א"ז שמנה ימי מילה, יובן עפ"י שארז"ל הים ראה וינס, מאי ראה? ארונו של יוסף ראה, ובזוהר פי' ראה וינס ויצא החוצה פי' הצדיק בורר הטוב מהרע למשל אדם אם רואה דבר שאינו הגון במקרה בורר מזה הטוב ועושה יחוד כמ"ש במ"א ורחל היתה יפת תואר ויהי כאשר ראה יעקב את רחל וכן היה כאן ביוסף הצדיק ששידלתו בדברים ובגדים שלבשתה לו שחרית כו' והיתה יפת תואר ומתפארת לפניו וכאשר ראה אותה בירר הטוב ממנה והתדבק במחשבתו בתפארת ישראל דלעיל' וזהו שארז"ל דמות דיוקנ' של אביו ראה וזהו וינס ויצא החוצה ולא כתיב חוץ ר"ל שנס ויצא מחוץ לעולם החומרי והתדבק בעולם העליון כנ"ל וזכותו גרמה הים ראה ארונו וינס ג"כ מחוץ לעולם הזה לעולם העליון ושם אין מים וכמ"ש ר"ע כשתגיעו לאבני שיש טהור אל תאמרו מים מים וממילא נעשה יבשה והכל בזכות הצדיק שומר הברית וזהו לגוזר ים סוף לגזורין ר"ל למולים דהיינו א"ז שמונה ימי מילה וזהו שארז"ל לאיתנו לתנאו התנה הקב"ה שיקרע הים לישראל ולכאורה אינו מובן עם מי התנה הקב"ה אך הענין הוא בשעת המאמר אמר והתנה שיקרע הים ואם לא לא יהיה נמצאים המים במקום זה כי יתבטלו ממציאות הבריאה כי כל התורה כולה היא עשה ול"ת ובזה יובן שאמרו צדיקים עושים רצונו של מקום ולא אמרו עושים דברו או מאמרו כי הלא רצון השי"ת אינו מושג אך משל בזה אב שאומר בפני בנו איזה דבר הלכה או איזה חידוש בתורה והבן מגודל חריפתו ופלפולו סותר את דבריו ואומר באופן אחר והנה אף שהבן מתנגד אביו וסותר דבריו עכ"ז יש לאב נחת ותענוג גדול מזה ע"ד חכם בני שמח לבי כו' וזהו רצון האב יותר משאם היה שותק ומסכים לדבריו. כך הוא הצדיק מושל ביראת אלהים כ"י וזהו עושים רצונו עפ"י שאינם עושים דבריו ומאמרו ובזה יובן מ"ש גבי ר' פנחס ב"י שאמר לגינאי נהרא חלוק לי מימך שאני הולך לדבר מצוה אמר גם אני הולך לעשות רצון קוני א"ל אם אי אתה חולק לי מימך גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם, ולכאורה קשה הלא השיב לו תשובה נכונה, ויובן ע"פ משל שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית שיעשו רצון הצדיקים אף שאינם בטבעם, ומכלל הן אתה שומע לאו, וכך א"ל ר"פ אם אין אתה חולק מימך נמצא שאין אתה מקיים תנאך הנאמר בשעת המאמר הרי אתה כלא היה מעולם וכמו שלא נבראו כאן מים ונמצא שלא יעברו בך מים לעולם, וזהו ג"כ שאמר יהושע לשמש דום וכל זה מי שהוא נק' בן להקב"ה יכול לעשות רצון קונו, ואיזהו? השומר הברית הנק' צדיק: