רש"י וישב יעקב וגו' אחר שכתב לך ישובי עשו כו'. נ"ל דהכי פי' ק' לרש"י שהיה הכתוב יכול לקצר ולכתוב למעלה מיד בפסוק ויבא יעקב אל יצחק אביו וגו' אשר גר שם אברהם ויצחק וישב שם ואז לא היה צריך להאריך כאן כל הפסוק ולומר וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען אלא היה לו להתחיל כאן אלה תולדות יעקב וגו' ועל זה אמר רש"י דוודאי אם היה כוונת הפסוק לכתוב כאן תולדותיו של יעקב היה עושה כן ולא היה קשה למה הקדים תולדותיו של עשו לתולדותיו של יעקב כי מנה אותן לפי גדלותן ועשו הוא האח הגדול וכתב תולדותיו קודם אבל כוונת הכתוב היה לכתוב ישוביהם ויישוב תולדותיהם וכיון שכן היה לו להקדים יישובי יעקב קודם יישובי עשו הואיל ונתגלגלו הדברים שספר הכתוב תחלה שבא יעקב אל אביו וגו' היה לו לכתוב מיד שישב שם במגורי אביו ולמה הפסיק העניין עד שע"י זה הוא צריך להאריך כאן בלשונו ולכתוב לנו שני סימני ישובו שהיה בארץ כנען ושהוא במקום מגורי אביו שהוא מיותר ומי הכריחו לכל זה כי בזה לא יספיק לנו טעם גדלותו של עשו מיעקב שאין דרך הכתוב להאריך מטעם זה לכך אמר רש"י אחר שכתב לך יישובי עשו כו' כלומר כיוון שכוונת הכתוב הוא לכתוב ישובי יעקב וישובי תולדותיו וזה כולל כל התורה כולה עד סופה כמו שכתב הרא"ם ואז לא היה לו מקום אחר להכניס שם ולכתוב יישובי עשו ויישובי תולדותיו בנתיים וכוונת הש"י וחכמתו ית' היתה עכ"פ לכתוב יישובי עשו ויישובי תולדותיו בתורתו מכמה טעמים וסודות ידועים ולא היה יכול לעשות באופן אחר כי אם להפסיק מיד בעניינו של יעקב כשבא אל אביו ולכתוב בקיצור יישובי עשו ותולדותיו ואח"כ חוזר לעניין הראשון של יעקב ומאריך בו עד סוף כל התורה שהיה הכל לצורך סבת קיום יישוב יעקב ובניו בא"י עד סוף כל הדורות כידוע ומפני שהוא כן נ"ל שלא צדקו דברי הרא"ם שאמר כאן וז"ל ומשליך את הצרורות דקאמר אין בו עניין על הנמשל אלא הוא תשלום המשל בלבד עכ"ל אבל אני אומר שוודאי יש לו עניין גדול בנמשל והוא זה וכי לא היה יכול לכתוב ג"כ ביישובי עשו עוד כמה מאורעות ומלחמות שעשה עד שנתיישב בארצו כמו שעשה ביישובי יעקב בסיפורי כל התורה אלא שאלו הענייני הם הצרורות שהשליך אחר שמצא את המרגליות והוא יישובי יעקב: