ומצותה בחמשה כו'. דקדק נמוקי יוסף ז"ל מכאן דדוקא עמי ארץ אבל פסולים לא והוא כתב בשם הרשב"א שאם הזמינו ג' לב"ד בפירוש וקראו האחרים למילי דעלמא אפילו גרים ואפילו פסולים ע"כ. ויש לדקדק דהא בגמרא אמר ליה רב יהודה לרב שמואל בר יהודה תא סק לזירזא דקני לאיצטרופי בי חמשה וא"ל תנינא בישראל בב"ד של ישראל ולא בב"ד של גרים ואנא גר אנא משמע דגר פסול לאיצטרופי לחמשה. וי"ל דלהכי כתב דאם הזמינו לג' לב"ד בפירוש כלומר דמה שאמרו בגמרא שהוא פסול הוא מפני שלא הזמינו השלשה לב"ד בפירוש אלא אמר שב כאן לאיצטרופי לחמשה ולא נתברר מי הם הדיינים ומי הם הנוספים ולכך צריך שלא יהיה גר אבל כשנתברר לא ועם זה נוכל ליישב דברי רבינו בקביעות מקום בשנים הנוספים דנראה שאינו צריך קביעות מקום אע"ג דבגמרא איתא תא סק לזירזא דקני לאיצטרופי בי חמשה הוה כדכתיבנא לעיל דאפשר דמ"ש בגמרא הוא שלא נתבררו הדיינים השלשה בפירוש ולא הזמינום אבל כשנתבררו ודאי דהשנים האחרים א"צ קביעות מקום: