חבית של יין שהיא שוה עתה וכו'. יש להקשות דחלוקה הראשונה שכתב רבינו ז"ל שמוכרה עד הקיץ ואם לא מצא למוכרה יחזירה לו דומיא דבתרא שכתב וכן אם מכרה לו בשנים וכו' דבהדיא כתב דבחלוקה קמא ואם לא מצא למוכרה ולהרויח בה היה לו להחזירה לבעלים משמע דאם לא מכרה יחזירה לו וא"כ כיון דבחלוקה בתרא וקמא איירי בחד גוונא מאי שנא דבחלוקה קמא כתב רבינו ז"ל שאחריות צריך שיהיה על המוכר ובבתרא כתב אע"פ שהאחריות על הלוקח וכיוצא בזה הקשה הרב"י בטור י"ד. ונראה לתרץ דיש לחלק בין חלוקה קמא לבתרא דחלוקה קמא איירי שמן הקיץ ואילך אם לא ימכרנה היא עליו ובתרא איירי שבכל עת וזמן אם מכרה יחזיר לו אם ירצה א"נ בחלוקה קמא היא שוה דינר בשעת קיצוב עתה ומכרה בשנים דמיחזי כאגר נטר גמור כיון שהוסיף על השער אבל מ"מ מותר מפני שאחריותה עליו ויחזירה לו בכל עת שירצה אבל בבתרא איירי שאין לה שער קצוב ומפני כן בחלוקה קמא כתב שהיא שוה עתה דינר ולא כתב כן בבתרא: