1
מי שנשבע שבועה זו וכו' ותקנת אחרונים היא ואין מדקדקין בה וכו'. קשה דלמה לי טעמא דהוי תקנת אחרונים בלאו הכי אפילו שיהיה מן הדין הא אמרינן בפרק מי שהיה נשוי גבי ראשונה נשבעת לשניה דדוקא לשניה נשבעת ולא לשלישית משום דשבועה לאחת שבועה למאה. ויותר תימה על בעל התרומות ז"ל שכתב לשונו של הרמב"ם ז"ל דמשום דהוי תקנת הגאונים הקילו וכתב ראיה זאת בספרו וי"ל דמ"מ היינו יכולים לומר דנהי דלענין השבועה שנשבע שאין לו כלום שבועה לאחד שבועה למאה אבל מה שנשבע שיתן לבעל חובו נאמר דדוקא לב"ח שהשביע לו יתן ולכך צריך שישבע שיתן גם כן לאחר לכך אמר שאין מדקדקין בו להחמיר וכו' דכיון דעיקר השבועה שהיא שאין לו כלום נשבע די לו בכך: