ספק ספק ספיקא
הגדרה
שלושה ספיקות במקרה אחד.
בערך זה נדון רק בפרטים המיוחדים לספק ספק ספיקא. בשאר דיני ספק ספיקא ע"ע ספק ספיקא.
לדוגמא, הנושא בתולה וטוען פתח פתוח מצאתי –
א) ספק אולי בקי בהטיה ולכן טועה ואינו פתוח באמת.
ב) ואם תמצי לומר שפתוח, ספק אולי נבעלה לפני שהתארסה (ומותרת לבעלה).
ג) ואם תמצי לומר שנבעלה אחרי שהתארסה, ספק אולי נבעלה באונס ולא ברצון (פרי משה רוב כה, ו).
דוגמא נוספת: מי שנפלה עליו מפולת בשבת –
א) ספק הוא שם ספק אינו שם (ואם אינו שם אסור לפקח את הגל בשבת).
ב) ספק חי ספק מת (ואם הוא מת אסור לפקח).
ג) ספק כותי ספק ישראל (ואם הוא כותי אסור) (יומא פג.).
דינים דומים: ספק ספיקא1 ע"ע ספק ספיקא. הוא כשיש שני ספיקות.
הסדר לפי מספר הספיקות – מוודאי שכן אל ודאי שלא – הוא: ודאי שכן, ספק, ספק ספיקא, ספק ספק ספיקא, ספק ספק ספק ספיקא וכו', ודאי שלא.
מקור וטעם
מקורו – המושג "ספק ספק ספיקא" לא הוזכר בפירוש בגמרא, אך דינו הוזכר במשנה (יומא פג.), ובפרטיו דנו הפוסקים.
טעמו כספק ספיקא2 נחלקו בו האחרונים, הארכנו בזה בערך ספק ספיקא בסעיף "מקור וטעם" ד"ה בטעמו..
בדינים שונים
באיסורין ספק ספק ספיקא מועיל.
בפיקוח נפש – בפשטות מחללים שבת לפיקוח נפש אפילו בספק ספק ספיקא. כגון לפקח את הגל (מפולת) על אדם שיש ספק האם הוא שם או לא, ויש גם ספק האם הוא חי או מת, וכן יש ספק האם הוא ישראל או נכרי (יומא פג. במשנה, אך יש ראשונים שסוברים שאפילו בספק ספיקא לא מחללים שבת, וכל שכן בספק ספק ספיקא (מאירי יומא פה. (ד"ה פיקוח) הביא את המחלוקת)).
בממונות – עיין לקמן בסעיף "חוזק" ד"ה מוחזק.
חוזק
בסעיף זה נדון בחוזקה של ההכרעה במקרה שהכרעה אחרת סותרת אותה3 בערך חוזק ההכרעות דנו בכללים שמסבירים מדוע הכרעה אחת עדיפה על חברתה, וכן הבאנו שם את סדר כל ההכרעות מהחזקה אל החלשה..
חזקה דמעיקרא, גם לדעות שבספק ספיקא היא גוברת ומחמירים בה4 הבאנו את מחלוקתם בערך ספק ספיקא בסעיף "חוזק" ד"ה חזקה דמעיקרא., ספק ספק ספיקא גובר עליה ומקילים, משום שגם אם הספק הראשון היה אסור בוודאי (ולא רק בחזקת אסור) – עדיין היו נשארים שני ספיקות, וספק ספיקא לקולא (ש"ך יו"ד קי קיצור כללי ספק ספיקא כח).
מוחזק, גם לדעות שבספק ספיקא המוחזק גובר ולא מוציאים ממון5 הובאו בערך ספק ספיקא בסעיף "חוזק" ד"ה מוחזק., ספק ספק ספיקא לרוב האחרונים גובר על המוחזק ומוציא ממון (לדעות שספק ספיקא מדין רוב6 המחלוקת בזה הובאה בערך ספק ספיקא בסעיף "מקור וטעם" ד"ה בטעמו. אפשר לבאר זאת על פי הדעה שרוב גדול מוציא ממון7 הובאה עם החולקים עליה בערך אין הולכין בממון אחר הרוב בסעיף "בנפשות ובדיינים" ד"ה שיטה ב אות ב.), אמנם המהרי"ט סובר שאינו מוציא (פרי משה רוב כה, ו).
כללים
בכל שאר ענייניו הוא כספק ספיקא8 לפירוט דיניו ע"ע ספק ספיקא..
ערכים קרובים
חוזק ההכרעות (דנו שם בכללים שמסבירים מדוע הכרעה אחת עדיפה על חברתה, וכן הבאנו שם את סדר כל ההכרעות מהחזקה אל החלשה), ספיקות (יסודות הכללים של הספיקות והכרעותיהם, ושם ביארנו את החילוקים בין סברא וגזיה"כ, בירור והנהגה, ודאי וספק), ספק ספיקא.