גמ' אין הורגין עליהן משום אשת איש. אם זינה עם אחר. דאין אדם נהרג ע"פ עצמו ובעלה אינו נאמן עליה דהא לדבריו שהוא בעלה פסול להעידה וה"ה הבועל אינו נהרג ע"פ דיבורן:
עד שלשים יום. כל שהוחזקו בעיר שלשים יום שזו היא אשתו של פלוני אם בא עליה אחר הורגין אותו משום אשת איש:
תמן תנינן. טהרות פ"ג:
ובצק בידו. בידוע שנטל מן העיסה:
לטפח. ול"ג בעיסה וה"פ שדרך התינוק לטפח בשרצים ובנבלות שבאשפה:
ושורפין על החזקות. אי שורפין תרומה על החזקה או לא:
אר"י בשם ר"ז דפליגי בה ר"י ורשב"ל:
כל עמא מודיי. הכל מודים ר"י ורשב"ל שהורגין על החזקות כי פליגי בשורפין תרומה על החזקה כגון שלא ראה שנוגע תרומה בתרומה אלא שהוא טמא מתוך חזקה כגון שנגע תינוק בתרומה שהוא סתמא מוחזק טמא שמחפש באשפה שיש בו נבילות ושרצים:
ואין שורפין על החזקות. דקסבר רוב תינוקות מטפחין ומיעוט אין מטפחין ועיסה בחזקת טהרה עומד וסמוך מיעוטא לחזקה איתרע ליה רובא לכך תולין ואין שורפין:
והלא אינו אלא חזקה. היא שזה הוא אביו ולא זינתה אמו דמעמידין אותה על חזקת כשרות ואפ"ה אמר קרא שהורגין אותו ה"ה על כל חזקות הורגין: