וירא אליו סמוך נמלו אצל וירא מלמד שנראה לו בשביל המילה ד"א נמולו אתו וסמיך ליה והוא יושב פתח האוהל כחום היום. זהו שאחז"ל שאברהם יושב על פתח גיהנם ואינו מניח למי שנימול ליכנס שם חוץ ממי שבא על הכותית שנמשכה ערלתו ואינו מכירו: "And He appeared to him" - The word "And He appeared" indicates that God revealed Himself to Abraham for the purpose of the word "DA" (which means "knowledge" in Hebrew), which is spelled out by the first letters of the words "Nimlo Atto" (meaning "circumcised with him"). And the word "Samuch" (meaning "near") teaches that God appeared to him because he was sitting at the entrance of his tent on a hot day. This is why our sages said that Abraham was sitting at the entrance of hell and did not allow anyone who was circumcised to enter, except for those who converted to Judaism and were circumcised because their foreskin was pulled back and they were recognized as having been properly circumcised.
וירא אליו ה' ס"ת אוה מלמד שאוה לשכון באהלו של אברהם: The phrase "'וירא אליו ה" with the letter 'ה in the middle (a notation indicating that this is how it appears in a Torah scroll) teaches that the Divine Presence ('ה) came to dwell in the tent of Abraham.
וירא אליו עם התיבות בגימטריא זה בכבוד מילה נגלה אליו: "And He appeared to him" with the letters' numerical value (gematria), this implies that the word appeared (זה) was revealed to him with great honor.
וירא אליו ה' באלוני בגימטריא לבקר החולה: "And the Lord appeared to him in the oaks of Mamre" - The gematria of "in the oaks of Mamre" is that He came to visit the sick.
יושב פתח האהל בגימטריא להכניס את האורחים: The phrase "יושב פתח האהל" (sitting at the entrance of the tent) has the numerical value of "to welcome guests."
כחם ד' במקרא כחם היום. כחם השמש. כחם צח עלי אור. ויבאו כחם היום אל בית איש בושת. שאברהם יושב פתח האהל ואינו מניח למי שנימול ליכנס כחם היום אלא כחם צח עלי אור דהיינו בגן עדן כדכתיב והיה לך ה' לאור עולם אבל איש בושת פירוש שבא על הכותית שאין לך בושת גדול ממי שבא על הכותית כחם השמש יכנס לגיהנם דכתיב הנה יום בא בוער כתנור. כחם היום בגימטריא זהו בגיהנם ובגימטריא דם מילה: The word "כחם" in the Scripture means "like the heat of the day," like the heat of the sun, or like the clear, bright light. "And they came like the heat of the day to the house of the man of shame" (Jeremiah 15:8). Here, "like the heat of the day" means not the scorching heat of the sun, but rather the bright and clear light of the Garden of Eden, as it is written, "And the Lord shall be unto thee an everlasting light" (Isaiah 60:19). However, "the man of shame" means someone who came through conversion for ulterior motives, for there is no greater shame than one who comes through conversion. "Like the heat of the sun" refers to someone who will go to Gehenna, as it is written, "Behold, the day cometh, it burns like a furnace" (Malachi 3:19). "כחם היום" (like the heat of the day) in gematria is equivalent to "זהו בגיהנם" (this is in Gehenna), and in gematria it is equivalent to the word "דם" (blood).