משנה: אֵין עוֹשִׂין הִילְמִי בַּשַּׁבָּת אֲבָל עוֹשֶׂה הוּא מֵי מֶלַח וְטוֹבֵל בָּהֶן פִּיתּוֹ וְנוֹתֵן הוּא לְתוֹךְ הַתַּבְשִׁיל. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי וַהֲלוֹא הוּא הִילְמִי בֵּין מְרוּבֶּה וּבֵין מוּעֶטֶת. וְאֵילוּ הֵן מֵי מֶלַח הַמּוֹתָּרִין נוֹתֵן שֶׁמֶן בַּתְּחִילָּה לְתוֹךְ הַמַּיִם אוֹ לְתוֹךְ הַמֶּלַח׃ MISHNAH: One makes no brine5Greek ἅλμη, ἡ. The name is reserved for professionally prepared brine. on the Sabbath but he may make salt water6Made at home without special tools or ingredients., dips his bread in it, and adds it to a dish. Rebbi Yose said, is that not brine, whether strong or mild? But the following is permitted salt water: if he starts by adding oil to water or salt.
הלכה: ב׳. אֵין עוֹשִׂין הִילְמִי בַּשַּׁבָּת. מַה בֵין הִילְמִי וּמַה בֵין מֵי מֶלַח. הִילְמִי צְרִיכָה אוּמָן. מֵי מֶלַח אֵין צְרִיכָה אוּמָן. רַב חוּנָא אָמַר. כָּל־שֶׁנּוֹתְנִין לְתוֹכָהּ מֶלַח וְהִיא נִשְׁרִית זוֹ הִיא מֵי מֶלַח. וְשֶׁאֵינָהּ נִשְׁרִית זוֹ הִיא הִילְמִי. אָמַר רִבִּי אַבָּהוֹ. כָּל־שֶׁנּוֹתְנִים לְתוֹכָהּ בֵּיצָה וְהִיא שׁוֹקַעַת זוֹ הִיא מֵי מֶלַח. וְשֶׁאֵינָהּ שׁוֹקַעַת זוֹ הִיא הִילְמִי. HALAKHAH: 2. “One makes no brine on the Sabbath.” What is the difference between brine and salt water? Brine needs a craftsman, salt water needs no craftsman. Rav Huna said, anything to which one adds salt and it dissolves is salt water, if it does not dissolve it is brine37Brine is only water saturated with salt.. Rebbi Abbahu said, anything where one puts in an egg and it sinks is saltwater, if it does not sink it is brine38He makes the definition dependent on the specific weight of the solution. Shabbat.108b">Babli 108b..
עוֹשִׂין יֵינוֹמֵילִין בַּשַּׁבָּת. רִבִּי יָסָא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. יַיִן וּדְבַשׁ וְפִילְפְּלִין. רִבִּי יָסָא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. מוּתָּר לְעָרֵב וְאָסוּר לִשְׁחוֹק. רִבִּי יָסָא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. אֶת שֶׁהוּא מִשּׁוּם תַּעֲרוֹבֶת מוּתָּר. מִשּׁוּם שְׁחִיקָה אָסוּר. וְהָכָא. לֹא מִשּׁוּם תַּעֲרוֹבֶת אֲנָן קַייָמִין. רִבִּי יְהוּדָה בֶּן טִיטֻס רִבִּי יְהוּדָה בֶּן פָּזִי שִׁמָעוֹן בַּרַ בָּא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. שַׁנְייָא הִיא הָכָא שֶׁהִיא גְמַר מְלָאכָה. רִבִּי אַבָּהוֹ בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. מוּתָּר לְשַׁבֵּר וְאָסוּר לְקַבֵּץ. רִבִּי אַבָּהוֹ בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. שׁוּם שֶׁשְּׁחָקוֹ. אִם הָיָה מְחוּסַּר שְׁחִיקָה אָסוּר. וְאִם לְעָרֵב אֶת שׁוּמְנָן מוּתָּר. תַּמָּן תַּנִּינָן. הַשּׁוּם וְהַבּוֹסֶר וְהַמְּלִילוֹת שֶׁרִיסְּקָן מִבְּעוֹד יוֹם. שֶׁהָיָה רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר. יִגְמוֹר מִשֶּׁתֶּחְשַׁךְ. וְרַבִּי עֲקִיבָה אוֹמֵר. לֹא יִגְמוֹר: רִבִּי יַעֲקֹב בַּר אָחָא רִבִּי שִׁמָעוֹן בַּרַ אָבָּא בְשֵׁם רִבִּי חֲנִינָא. לֹא נֶחְלְקוּ אֶלָּא בְחוּלִין. הַכֹּהֲנִים נָהֲגוּ בִתְרוּמַה כְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל. One may make honeywine39οἰνόμελι, -ίτος, τό. on the Sabbath. Rebbi Yasa in the name of Rebbi Joḥanan: wine, honey, and pepper40This is repeated in Chapter 20.. Rebbi Yasa in the name of Rebbi Joḥanan: one is permitted to mix but forbidden to grind. Rebbi Yasa in the name of Rebbi Joḥanan: Anything for mixing is permitted, for grinding is forbidden. But do we not deal here with mixing41There seems to be no reason to forbid making brine of the Sabbath.? Rebbi Jehudah ben Titus, Rebbi Jehudah ben Pazi, Simeon bar Abba in the name of Rebbi Joḥanan: there is a difference here since it is completion of production42The prohibition has nothing to do with the rules of the preparation of food. Sine it was stated earlier that making brine is professional, completing the process is “hitting with a hammer.”. Rebbi Abbahu in the name of Rebbi Joḥanan: one is permitted to break but forbidden to assemble43One may break food apart but one may not put it together so that it becomes a new item. For example, one may not make a fig cake or string figs out of individual figs (Maimonides Šabbat 8:6).. Rebbi Abbahu in the name of Rebbi Joḥanan: ground garlic. If it needed grinding it is forbidden, but if to mix into fat it is permitted44Grinding garlic as garlic is forbidden, grating garlic into fat is permitted.. There, we have stated45Eduyot 2:6" href="/Mishnah_Eduyot.2.6">Mishnah Idiut 2:6, Eduyot 1:7" href="/Tosefta_Eduyot.1.7">Tosephta Idiut 1:9.: “About garlic, unripe grapes, and grain kernels which he squashed when it was still daylight, Rebbi Ismael used to say, he should finish after nightfall, Rebbi Aqiba said, he may not finish.” Rebbi Jacob bar Aḥa, Rebbi Simeon bar Abba in the name of Rebbi Joḥanan: they disagreed only about profane food. “The Cohanim for heave used to follow Rebbi Ismael46Eduyot 1:7" href="/Tosefta_Eduyot.1.7">Tosephta Idiut 1:9..”