משנה: מָזְגוּ לוֹ כוֹס רִאשׁוֹן בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם׃ MISHNAH: One mixes him41The celebrant of the Seder. Everybody else’s cup also is filled but only the celebrant recites the benediction of Qiddush. The Mishnah is paralleled by Mishnah Berakhot 8:1 (referring to the Sabbath). Halakhah 2 in its entirety is paralleled in Berakhot 8:1 (ב), Notes 2–18. the first cup. The House of Shammai say, he pronounces the benediction of the day and after that he pronounces the benediction over the wine. But the House of Hillel say, he pronounces the benediction over the wine and after that he pronounces the benediction of the day.
הלכה: מַה טַעַמְהוֹן דְּבֵית שַׁמַּי. שֶׁקְּדוּשַּׁת הַיּוֹם גָּֽרְמָה לַיַּיִן שֶׁיָּבוֹא. וּכְבָר נִתְחַייֵב בִּקְדּוּשַּׁת הַיּוֹם עַד שֶׁלֹּא בָא הַיַּיִן. מַה טַעַמְהוֹן דְּבֵית הִלֵּל. שֶׁהַיַּיִן גּוֹרֵם לִקְדּוּשַּׁת הַיּוֹם שֶׁתֵּיאָמֵר. דָּבָר אַחֵר. הַיַּיִן תָּדִיר וֹקְדוּשָּׁה אֵינָהּ תְּדִירָה. HALAKHAH: What is the reason of the House of Shammai? The Sanctification of the Day causes the wine to be served; he was obligated for the Sanctification of the Day before the wine was served. What is the reason of the House of Hillel? The wine causes the Sanctification of the Day to be recited. Another explanation: The wine is frequent, Sanctification is less frequent.
אָמַר רִבִּי יוֹסֵי. מִדִּבְרֵי שְׁנֵיהֶן. יַיִן וְאַבְדָּלָה הַיַּיִן קוֹדֵם. כְּלוּם טַעַמְהוֹן דְּבֵית שַׁמַּי לֹא שֶׁקְּדוּשַּׁת הַיּוֹם גָּֽרְמָה לַיַּיִן. וְכָאן הוֹאִיל וְאַבְדָּלָה גָּֽרְמָה לַיַּיִן שֶׁיָּבוֹא. הַיַּיִן קוֹדֵם. כְּלוּם טַעַמְהוֹן דְּבֵית הִלֵּל אֶלָּא שֶׁהַיַּיִן תָּדִיר וֹקְדוּשָּׁה אֵינָהּ תְּדִירָה. וְכָאן הוֹאִיל וְהַיַּיִן תְּדִירָה וְאַבְדָּלָה אֵינָהּ תְּדִירָה. הַיַּיִן קוֹדֵם. אָמַר רִבִּי מָנָא. מִדִּבְרֵי שְׁנֵיהֶן. יַיִן וְאַבְדָּלָה אַבְדָּלָה קוֹדֵם. כְּלוּם טַעַמְהוֹן דְּבֵית שַׁמַּי אֶלָּא שֶׁכְּבָר נִתְחַייֵב בִּקְדּוּשַּׁת הַיּוֹם עַד שֶׁלֹּא בָא הַיַּיִן. וְכָאן הוֹאִיל וְנִתְחַייֵב בָאַבְדָּלָה עַד שֶׁלֹּא בָא הַיַּיִן. אַבְדָּלָה קוֹדֶמֶת. כְּלוּם טַעַמְהוֹן דְּבֵית הִלֵּל אֶלָּא שֶׁהַיַּיִן גּוֹרֵם לִקְדּוּשַּׁת הַיּוֹם שֶׁתֵּיאָמֵר. וְכָאן הוֹאִיל וְהַיַּיִן גּוֹרֵם לָאַבְדָּלָה שֶׁתֵּיאָמֵר. אַבְדָּלָה קוֹדֶמֶת. Rebbi Yose said: From the words of both of them it follows that for wine and Havdalah, the wine comes first. Is not the reason of the House of Shammai that the Sanctification of the Day causes the wine to be served? But here, Havdalah does {not}42Added from Berakhot, missing here, but logically necessary. cause the wine to be served; wine therefore has precedence. Is not the reason of the House of Hillel that the wine is frequent, Sanctification of the Day is less frequent? Also here, wine is frequent and Havdalah is less frequent: the wine has precedence. Rebbi Mana said: From the words of both of them it follows that for wine and Havdalah, Havdalah comes first. Is not the reason of the House of Shammai that he was obligated for the Sanctification of the Day before the wine came? Also here, since he is obligated for Havdalah before the wine came, Havdalah has precedence. Is not the reason of the House of Hillel that the wine causes the Sanctification of the Day to be recited? But here, the wine does {not}42Added from Berakhot, missing here, but logically necessary. cause Havdalah to be recited: Havdalah has precedence.
אָמַר רִבִּי זְעוּרָה. מִדִּבְרֵי שְׁנֵיהֶן. מַבְדִּילִין בְּלֹא יַיִן וְאֵין מְקַדְּשִׁין אֶלָּא בְיַיִן. הִיא דַּעְתֵּיהּ דְּרִבִּי זְעוּרָה. דְּרִבִּי זְעוּרָה אָמַר. מַבְדִּילִין עַל שֵׁכָר. וְאָֽזְלִין מִן אָתָר לְאָתָר לְמִישְׁמַע קִידּוּשָׁא. Rebbi Zeˋira said: One infers from the words of both of them that one may make Havdalah without wine but one may not make Qiddush without wine. That is the opinion of Rebbi Zeˋira since Rebbi Zeˋira said: One makes Havdalah on alcoholic beverages but one goes from one place to another to hear Oiddush.
אָמַר רִבִּי יוֹסֵי בֵּירִבִּי בּוּן. נְהִגִין תַּמָּן. בְּמָקוֹם שֶׁאֵין יַיִן שְׁלִיחַ צִיבּוּר יוֹרֵד לִפְנֵי הַתֵּיבָה וְאוֹמֵר בְּרָכָה אַחַת מֵעֵין שֶׁבַע. וְחוֹתֵם. מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַשַּׁבָּת. Rebbi Yose ben Rebbi Abun said: There, they have the custom that at a place without wine, the reader descends before the Ark, recites one benediction that contains seven, and closes by “He Who sanctifies Israel and the Sabbath Day”.