בשאלת סדרם של הקרבנות, איזה מן הקרבנות קודם לחבירו, נקבעו כמה כללים מוגדרים. הכלל הראשון באשר לקדימתו של קרבן מסויים על פני חבירו הוא מידת תדירותו. ככל שקרבן מוקרב לעתים תכופות יותר, הריהו קודם בהקרבתו. מכלל זה נגזרת ההנהגה הקבועה בבית המקדש שקרבן התמיד (הקרב כל יום) הריהו קודם בהקרבתו לקרבן מוסף של שבת או ראש חודש וכיוצא בזה. The chapter detailed several principles with regard to the order of precedence of different offerings. An offering that is more frequent than another precedes the other offering. Therefore, the daily offering precedes the additional offerings of Shabbat and those of the New Moon. Next, an offering of greater sanctity comes before one of lesser sanctity. This principle in turn necessitates the determination of the relative sanctity of each type of offering, and the chapter outlined the criteria by which this is established.
כלל קובע שני באשר לקדימתו של קרבן מסויים על פני חבירו הוא מידת קדושתו: כל המקודש מחבירו, הריהו קודם לו בהקרבתו. אמנם מעתה מתבקשות הגדרות הקובעות את מידת הקדושה של הקרבנות. ההגדרה הראשונה הקובעת את מידת קדושתם של הקרבנות הריהי שיוכם לקבוצת ״קדשי קדשים״ (חטאת, עולה, אשם, שלמי ציבור) או ״קדשים קלים״ (תודה, איל נזיר, שלמים, בכור, מעשר בהמה). First, the different types of offerings are divided into two categories of sanctity: Offerings of the most sacred order, which include the sin offering, burnt offering, guilt offering, and the communal peace offering; and offerings of lesser sanctity, including the thanks offering, nazirite's ram, peace offering, Paschal offering, firstborn offering, and animal tithe offering.
ובקרב הקרבנות השייכים לאותה קבוצה, מתקיימות הגדרות קדושה שונות. כך, הכפרה של הקרבן הריהי מהווה מדד למידת קדושתו. מכלל זה למשל נגזרת ההנהגה שזריקת דם החטאת קודמת לזריקת דם העולה, בשל כפרתו של קרבן חטאת (המכפרת על העובר בשגגה עבירה חמורה שזדונה כרת) לעומת דם העולה (שאינו בא לכפרה, ואינו מרצה אלא לחייבי מצוות עשה). Additional criteria are employed to determine the relative sanctity of offerings within each category. For example, placing the blood of a sin offering on the altar precedes sprinkling the blood of a burnt offering, as the blood of a sin offering effects atonement for severe transgressions punishable by karet, whereas the blood of a burnt offering atones only for the neglect of positive mitzvot.
אופן הקרבת הקרבן, כמה ממנו מוקרב על המזבח, אף הוא משמש מודד למידת קדושתו על פני חבירו. מכלל זה למשל נגזרת ההנהגה שהקטרת איברי העולה קודמת להקטרת איברי החטאת, כיון שאיברי העולה עולים כליל על אש המזבח, בעוד החטאת רק אימוריה קרבים. או בדומה לכך, זריקת דם החטאת (שדמה ניתן על ארבע קרנות המזבח ושיירי דמה ניתנים על יסוד המזבח) קודמת לזריקת דם האשם (שדמו ניתן רק על שתי קרנות המזבח). The more numerous the parts of the offering sacrificed on the altar, the greater its sanctity. Therefore, burning the limbs of the burnt offering precedes burning the sacrificial portions of the sin offering, as the burnt offering is burned in its entirety on the altar. Likewise, placing the blood of the sin offering on the altar precedes sprinkling the blood of the guilt offering on the corners of the altar, as in the case of a sin offering four placements of the blood are required, whereas only two sprinklings are performed in the case of a guilt offering.
אכן, יש ובקרבן מסויים צד אחד בו הריהו מקודש יותר מחבירו (ולכן, קודם לו בהקרבתו), ואילו בצד אחר בו חבירו מקודש ממנו (והוא הקודם בהקרבתו). וכך, אף שכאמור זריקת דם החטאת קודמת לזריקת דם העולה בשל כפרתו היתירה, הקטרת איברי העולה כאמור קודמת להקטרת איברי החטאת בשל אופן הקרבתו. In some instances, an offering has greater sanctity than a different offering in one regard, but lesser sanctity in another. Presenting the blood of the sin offering precedes the presentation of the blood of the burnt offering because it effects atonement, but the burning of the limbs of the burnt offering precedes the burning of the limbs of the sin offering, because a greater part of the burnt offering is sacrificed on the altar.
כלל נוסף הקובע לענין קדימה בקרבנות השונים הוא הכשרתו את בעליו. מכלל זה נגזרת ההנהגה שאף שכל קרבנות החטאת קודמים לקרבנות האשם השונים (מכח הכלל של ״המקודש מחבירו״), עם זאת הקרבת אשם מצורע קודמת להקרבת חטאתו, כיון שהאשם (אשר גם דמו ניתן על גופו של המצורע) מכשיר את המצורע שהתרפא מצרעתו לאכילת קדשים ולבוא למקדש. The chapter detailed a third principle that applies to the order of precedence of offerings: An offering that completes the purification process of an individual precedes other offerings. As a result, although sin offerings generally precede guilt offerings due to their greater sanctity, the guilt offering of a leper precedes his sin offering because it completes his purification process and facilitates his partaking of consecrated foods and entering the Temple.
ככלל, אותם כללים של קדימה בהקרבת הקרבנות תקפים אף ביחס לקדימה באכילתם. אכן, יש באכילת קרבנות מרכיבים המצריכים קביעות נוספות. כך למשל, באכילת אותו סוג קרבנות, הקרבן שזמן אכילתו קרוב יותר להסתיים קודם לקרבן שזמן אכילתו רב יותר. מכלל זה נגזרת למשל ההנהגה ששלמים (שזמן אכילתם הקבוע הוא שני ימים ולילה אחד) שהוקרבו אתמול קודמים באכילתם לשלמים שהוקרבו היום. אכן, חלקו חכמים איזה קרבן יש להקדים במצב בו הכלל שהמקודש קודם מורה להקדים קרבן אחד על חבירו (כגון שהראשון קדשי קדשים והשני קדשים קלים) ואילו כלל המעניק העדפה למי שזמן אכילתו מועט מורה להקדים את חבירו (כגון שלמים שהוקרבו אתמול וזמן אכילתם היום בלבד, וחטאת שהוקרבה היום, שזמן אכילתה היום והלילה שאחריו). In general, these principles of precedence also apply to the consumption of the offerings. There are additional considerations with regard to their consumption: If the allotted time remaining for the consumption of one offering is less than the time remaining for the consumption of a second offering of the same type, the offering with less time remaining takes precedence. This means that eating a peace offering from yesterday, whose allotted time is two days, precedes eating a peace offering from today. When the principle of giving precedence of consumption to an offering of greater sanctity conflicts with the principle of giving precedence to an offering with less time remaining for its consumption, the Sages disagree as to which offering is eaten first. This occurs, for example, in the case of a sin offering from today, which may be consumed until midnight, and a peace offering from yesterday, which may be consumed only until sunset.
ומתוך כך, עוד עוסק פרקנו בדרכי האכילה של הקרבנות הנאכלים, ונקבע שרשאים הכהנים לאכול את הקרבנות כרצונם, אם בדרכי הבישול ואם בדרכי התיבול. אכן אם כתוצאה מדרכי התיבול, עשוי להיגרם הפסד לתבלין של תרומה הניתן בקרבנות — אסור הדבר. The continuation of the chapter discussed the way in which the offerings are prepared for consumption: The priests are permitted to cook, season, and eat the meat of the offerings in any manner they desire. They may not use teruma spices, as this might bring the teruma to a state of disqualification.
בענין שמן הניתן לכהנים, מוסכם על הכל כי מותר השמן של מנחות ישראל וכן לוג שמן של מצורע ניתנים לכהנים, ואילו שמן של מנחות כהנים הריהו ניתן על גבי האישים. The last mishna in this chapter discussed which oil is distributed to the priests. All agree that the leftovers from the oil of the wafers of the meal offerings of Israelites and the leftovers from the log of oil of the leper are distributed to the priests for consumption, whereas the leftover oil of the meal offerings of priests is placed on the flames of the altar.
סוכם להלכה כי יכול אדם להתנדב שמן למזבח, ודינו כמנחה — שהוא נקמץ ושייריו לכהנים. The gift offering of oil is subject to halakhic disputes in the mishna and the Gemara; the conclusion is that one may contribute a gift offering of oil, and its status is comparable to that of a meal offering: A handful of the oil is removed and sacrificed on the altar, and the remainder is eaten by the priests.
אגב זה נידון עניינו של יין. שיכול אדם לנדב יין, והוא מנוסך כולו לשיתין של המזבח, ואינו נשרף על גב המערכה. The Gemara also discussed a gift offering of wine. The conclusion is that one may contribute a gift offering of wine; it is poured into the basins on the altar rather than sprinkled onto the fire of the altar.