בחירת כהנים לעבודות שונות נעשתה מתחילה על ידי מירוץ תחרות, אולם כיון שהתברר במשך הזמן כי הדבר מביא לידי סכנה, תקנו פייס עבור כל העבודות החשובות — תרומת הדשן, שחיטת התמיד והעלאתו לכבש, הקטָרת הקטורת, והעלאת האיברים מן הכבש אל המזבח. הפייס נעשה בדרך מיוחדת: כל הכהנים הראויים לעבודה זו היו מתאספים ועומדים במעגל, הממונה היה מצוה על אחד מהם להסיר את מצנפתו לסימן, והיה נוקב במספר גדול (גדול ממספר הכהנים שהיו שם) וכל אחד מן הכהנים היה מושיט אצבע לשם מנין. מנין זה היה מתחיל בכהן חסר המצנפת, והכהן שבו מסתיים המנין, לפי המספר שקבע הממונה, הוא שזכה בעבודה. The assignment of some tasks to the priests was at first determined by a race. However, when it became apparent that this system presented a potential for physical danger among the competitors, it was decided that all the major daily services would be assigned by lottery. This list of major services included: The removal of the ash from the altar, the slaughter of the daily offering, the conveyance of its pieces to the ramp leading up to the altar, the burning of incense, and the conveyance of the sacrificial limbs from the ramp to the altar itself. The lotteries were performed as follows: All priests who were eligible to perform the service at hand stood in a circle. The appointee in charge instructed one of the priests to remove his mitre. A number much larger than the number of gathered priests was chosen at random. Each priest extended his finger, and the appointee, beginning with the bareheaded priest, counted all the fingers, going around the circle, several times if necessary, until the selected number was reached. The priest upon whom the count ended won the privilege of performing the coveted task.
תרומת הדשן, אף שנעשתה בבגדים שלא היו מפוארים כבגדי כהונה רגילים (שהרי היתה זו עבודה של הוצאת אפר, שאינה נקיה ומכובדת כל כך) מכל מקום, כיון שהיא היתה תחילת העבודה של היום נחשבה לעבודה חשובה. The service of removal of ashes from the altar, although it was done by a priest who, owing to the innately dirty nature of the task, wore an inferior quality of priestly garments, was nevertheless considered an important task, since it marked the very first step of the daily services.
קרבן התמיד, שהוא כבש לעולה, היה מנותח לנתחים כאמור בדיני כל העולות. ואולם כיון שהיה זה קרבן ציבור, הועלה הכבש למזבח בטכס רב משתתפים, כאשר כל נתח (או נתחים אחדים) הועלו על ידי כהן מיוחד. ויתר על כן, העלאה זו לא נעשתה בבת אחת, אלא מחזור אחד של כהנים היה מעלה את האיברים לכבש, ומחזור אחר מעלה אותם משם אל המזבח עצמו. ובתוך זמן זה בין שחיטת התמיד והקרבנות נעשו שאר עבודות הבוקר — במנורה ובמזבח הפנימי. The daily offering, consisting of a lamb that was sacrificed as a burnt-offering, was cut into pieces, as is generally required of all burnt-offerings. However, unlike a private offering, the pieces were conveyed to the altar ceremoniously by several priests, each one carrying one or more of the parts. Moreover, two teams of priests participated in this process: One who carried the limbs to the base of the ramp leading up to the altar, and another team which brought the limbs up to the altar itself. In the meantime, as this procedure was going on, other morning services, involving the candelabrum and the inner altar, were performed.
הקטרת הקטורת זכתה לפייס לעצמה, משום שלפי המסורת הכהן העובד עבודה זו מתעשר, ולכן נבחרו לעבודה זו רק הכהנים שלא עבדו אותה מימיהם. The privilege of burning incense on this inner altar was assigned though a special lottery, in which only first-timers were allowed to participate. This is because of the tradition that whoever performed this task would be materially blessed, and it was desired to spread this blessing around to as many different priests as possible.
אגב תיאור העלאת קרבן התמיד למזבח נתבאר גם כיצד מקריבים (בשינוי מסוים) גם את שאר עולות הציבור, האיל והפר הבאים במועדים שונים, שמפני גודלם ותוספת נסכים ומנחות הוסיפו להם כהנים יתרים להעלותם למזבח. Having discussed the procedure for conveying the daily lamb offering to the altar, the mishna goes on and describes the parallel procedure for other public burnt-offerings that were not lambs, such as the bulls and rams that were offered on certain occasions. Due to the greater size of these animals, as well as the greater amounts of flour and wine that accompanied them, the conveyance process for these sacrifices was expanded and required the participation of more priests.