בפרק זה נידונו בהרחבה שלוש בעיות, שכולן מתחילות בדין יבמות וצרותיהן, אבל יש להן משמעות וחשיבות כוללת. כלל גדול הוא בהלכה שמצות עשה דוחה מצות לא-תעשה, ולכאורה עצם מצות הייבום היא דוגמה לכלל זה, שהרי מצות עשה של ייבום דוחה לא-תעשה חמור (שיש בו כרת) של איסור אשת-אח. אלא שהעיון בדברים מראה את פרטי הדינים בנושא זה, שמצות עשה דוחה רק מצות לא-תעשה סתם, ושמצות עשה דוחה רק במקום שאי אפשר לקיים את שתי המצוות כאחת, ושאין עשה דוחה את לא-תעשה ועשה. This chapter discussed three problems in detail, all of which pertain to the issue of yevamot and their rival wives but have broader ramifications. It is a principle in halakha that a positive mitzva overrides a prohibition. One might think that the mitzva of levirate marriage is a perfect example of this principle, as this positive commandment overrides a prohibition that entails karet, i.e., a brother's wife. However, a closer analysis reveals that in fact a positive mitzva overrides a regular prohibition alone, and it does so only in situations when both commandments cannot be fulfilled. Furthermore, a positive mitzva does not override both a prohibition and a positive mitzva.
הדיון במקורות לגבי הפְּטוֹר של הצרות הביא לא רק לחיפוש הלימוד במקרא לענין זה אלא גם לבירור מסוים של השאלה: האם החליצה היא בבחינת הפקעה בלבד של מצות הייבום, או שהיא כשלעצמה נעשית כעין ייבום והיא משנה את היחס בין היבמה והאחים. The discussion of the source for the exemption of the rival wife of a woman who may not enter into levirate marriage led the Gemara to touch upon the question of whether halitza merely releases the couple from the obligation of levirate marriage or whether it is a different form of levirate marriage that changes the relationship between the brother-in-law and the yevama.
הפְּטוֹר של הצרות שנוי במחלוקת בית שמאי ובית הלל, ובפרק זה נתבררו גם דברים שונים ביחס למחלוקת זו (כגון השאלה: האם אף עשו בית שמאי כדבריהם או שהיתה מחלוקתם עיונית בלבד), וגם כמה בעיות חשובות ביחס לצד ההלכתי שבמחלוקת זו: אימתי, ובאיזו מדה, חל האיסור של ״לא תתגודדו״, המתפרש כאיסור לבנות שיטות ודרכים שונות הלכה למעשה. The exemption of rival wives itself is the subject of a dispute between Beit Shammai and Beit Hillel. This chapter discussed various aspects of this disagreement, e.g., whether Beit Shammai acted upon their own ruling or if the dispute was merely theoretical. The Gemara also debated several related issues, including when and to what extent the prohibition against splitting into factions, i.e., different practical implementations of the halakha, is in effect.