אף פרק זה עוסק ב״עדות אשה״, ובעיקר הוא דן בשלשה נושאים: This chapter deals with testimony pertaining to the death of a woman's husband, and it focuses on three issues.
תחילה ממשיכים ומסכמים כמה דברים שנידונו בפרק הקודם, באשה המעידה על מות בעלה, כיצד יש לנהוג בה כאשר אין ידוע בבירור האם עדיין היא זקוקה לייבום או שהיא מותרת להינשא לכל אדם. The beginning of the chapter continues the Gemara's discussion from the previous chapter concerning a woman testifying about her husband's death, when it is not known with certainty whether or not she has a levirate marriage obligation.
הנושאים האחרים הם בעצם העדות על מותו של אדם: מה בדיוק צריכים העד, או העדים, לראות כדי שיוכלו להעיד שאכן מת האיש. שאלה אחת היא שאלת הזיהוי: כיצד ועל פי מה רשאים להניח שגופה מתה זו שראו — היא באמת גופתו של אדם זה. ושאלה אחרת היא: עד כמה, ובאלו מקרים, יש לסמוך על האומדנה שאדם מסויים, במצב בריאות מסויים, אינו יכול לחיות עוד, אף כי לא ראו בפועל את גופתו המתה. The other two issues relate to the actual testimony about a person's death. There is the matter of identification: Under which circumstances, and based upon which indications, are witnesses permitted to assume that a dead body that they saw is actually the person they think it is? There is another issue: Under which circumstances, and to what extent, may we rely upon the assumption that a certain person in a specific precarious state of health has not survived, although his death was not actually witnessed?
בעיות אחרות ביחס ל״עדות אשה״ תלויות בשאלה עד כמה יש צורך בעדות ישירה, ובאלו מקרים אפשר לסמוך על עדות עקיפה, שמועה מבוססת, או גילוי דברים שאינו בא בדרך של עדות. Other issues related to testimony include the extent to which direct testimony is required to substantiate the death of a woman's husband, and under which circumstances it is possible to rely on indirect testimony, somewhat substantiated hearsay, or disclosure of events in ways not conforming to the halakhot of testimony.
בירור שאלות אלה לפרטיהן הוא ענינו של פרק זה. The details of these issues and their examination is the focus of this chapter.