כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו וּמֵת אַחַד מֵהֶם וּבֵן אֵין לוֹ לֹא תִהְיֶה אֵשֶׁת הַמֵּת הַחוּצָה לְאִישׁ זָר יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ. (דברים כה, ה) If brothers dwell together and one of them dies and he has no child, the wife of the dead man shall not be married outside of the family to one not of his kin; her brother-in-law will have intercourse with her and take her to him to be his wife and consummate the levirate marriage. (Deuteronomy 25:5)
מדין תורה הבּיאה היא הגורם שעל-ידו היבם קונה את היבמה, ומשום כך יש צורך לברר את הדבר לפרטיו ולקבוע מה הוא בדיוק המעשה המוגדר כביאה לענין זה, הן מבחינת פרטי המעשה והן מבחינת כוונתם של הצדדים המשותפים למעשה הביאה, האם צריך שיתכוונו לשם מצוה או קנין, או שאין הכוונה נחשבת כלל לענין זה. By Torah law it is the act of intercourse itself by which the yevama is acquired by the yavam in fulfillment of the mitzva of levirate marriage. Therefore, it is necessary to determine the exact parameters of the act defined as intercourse for this purpose; both the objective definition of the act as well as the required intentions of the parties involved. Must they intend that the act be for the sake of performing a mitzva, or for the sake of validating the legal transaction? Or are their intentions irrelevant?
בירור זה ביבמה חשוב גם משום שיש להשוותו להגדרתה של הביאה בכלל, שכן מן ההגדרה המדויקת בנושא זה נובעות מסקנות לגבי שלשה עניינים נפרדים: האחד — מבחינת ביאות-של-איסור, מתי תיחשב זו כביאה שיש בה איסור, ומה חומרת העונש לגביה; השני — מבחינת תוצאות של הפְסוּל, אם ביאה כזו פוסלת, מה הן המסקנות מכאן לגבי פסילתה של האשה; והשלישי — כאשר ביאה פוסלת (או קונה בכשרות), מה הן התוצאות מבחינת זכויות האשה הנובעות מן הנישואין. The clarification of what is considered a sexual act is useful for other areas of halakha as well. With regard to forbidden sexual relations, which acts constitute full-fledged violation of a prohibition? What is the severity of the punishment for a given act? Furthermore, when does a forbidden act of intercourse disqualify a woman from marrying a priest? In the case of marriage, when is a marriage considered to be consummated? These issues are discussed at the beginning of this chapter.
ומכאן עובר הפרק לדון בשאלה אחרת — ביחס לאותן נשים שהבּיאה פוסלת אותן (כגון נשים הפסולות להינשא לכהן, ובפרט לכהן גדול), כיצד חל פסול זה, ומי הן הנשים הנכללות בגדר פסולים אלה. ומענין ביאות שיש בהן פגם עוברים לבירור מצוַת הנישואין בכללה, ובפרט בשאלה: מי הם החייבים במצוַת פריה ורביה, ומה הן ההגדרות השייכות לקיום מצוה זו. The chapter then turns to address the details governing women disqualified from marrying priests, especially the High Priest. How do these disqualifications come about? Who is included in these categories? Finally, the institution of marriage is addressed, with a particular emphasis on the mitzva to be fruitful and multiply. What is necessary in order to fulfill this mitzva? Who is included in the obligation to have children?
בעיות אלה הן עיקרו של הפרק, אך, כדרך התלמוד, מתבררות בו עוד בעיות מִשְנִיוֹת הנוגעות לשאלות היסודיות הללו. These matters form the bulk of this chapter, but, as is the way of the Talmud, several secondary matters stemming from these primary questions are also discussed.