מסכת תענית1בירושלמי ובכמה מספרי הראשונים נקראת מסכת זו ״תעניות״., רובה ככולה עוסקת בדיניהן ובטעמיהן של התעניות, בין אם הן תעניות הציבור ובין אם הן תעניות היחיד, בין אלה שזמניהן קבועים ובין אלה הבאות מזמן לזמן לפי הצורך. Tractate Ta'anit, as its name indicates, focuses mainly on the halakhot and themes of fast days [ta'aniyot], covering both communal fasts and private, individual fasts and addressing both those that have fixed dates and those that are established from time to time in response to various negative events. In the Jerusalem Talmud and certain works of the early authorities, the tractate is called by the plural term, Ta'aniyot. The concept of a fast day as a mitzva in its own right does not appear in the Torah. It is true that the Torah refers to Yom Kippur as an affliction of the soul; see, for example, Leviticus 16:29. However, the Torah's description means that unlike regular fasts, this particular fast is for the purification of the soul. Nevertheless, there is a connection between Yom Kippur and the fasts discussed in this tractate, on both the theoretical and the practical levels.
התענית, כמצוה בפני עצמה, אינה כתובה בתורה2אכן, בתורה מדובר על יום הכפורים כיום של עינוי נפש (ויקרא טז, כט ועוד). כלומר: שצום זה נועד לטהרת הנפש (שם ל) ואינו דומה לימי התענית האחרים. עם זאת יש קשר מסוים בין הדברים, גם בתפיסה הפנימית וגם בעיקרי הדינים., אולם דברים הרבה מצויים בנביאים ובכתובים על ענין התענית. מן המקראות הללו אפשר ללמוד הרבה הן לגבי הבנת משמעותן ותפקידן של התעניות והן לענין סדרי התענית, גם לענין תענית הציבור וגם לענין תענית היחיד, כפי שהיו נהוגים בישראל עוד בימי קדם. ומשום כך מתבססים הדברים האמורים במסכת תענית על מסורת התורה שבעל-פה למשה מסיני, וכפי שהיא נגלית לנו הלכה למעשה במקרא. There are many references to fasts in the Prophets and Writings. Numerous verses teach about the meaning and purpose of fast days, as well as the manner of their observance, both communal and individual, as they were practiced by the Jewish people in ancient times. Consequently, the content of tractate Ta'anit is based on oral traditions transmitted to Moses at Sinai, as expressed in practical terms in many books of the Bible.
עיקר ענינה של התענית נובע מתוך ההכרה שהמאורעות בעולם אינם מתרחשים בדרך מקרה וללא סיבה. אלא, שכשם שיש סיבות חומריות למאורעות שארעו, כך יש להם סיבות רוחניות ומוסריות. ובכלל הדברים יש שכר למעשה הטוב ועונש על הרע, יש השגחה פרטית על מעשי בני אדם, הן במעשיהם של יחידים והן בציבור שלם או בעם כולו. ומשום כך כל פורענות הבאה על הציבור או על היחיד יש לה תפקיד ומשמעות. יש שהוא משמשת כהתראה: שידע האדם שהשחית את מעשיו ועליו לתקנם, ויש שהיא באה כעונש על חטאים שחטא (כמבואר באריכות בפרשת התוכחה, ויקרא פרק כ״ו). ועל כן, בכל עת של צרה ומצוקה ראוי לו לאדם להרבות בתפילה ובתשובה, כדי לתקן את מה שעיוות, ולהוסיף לקדש עצמו כדי שיימחלו עוונותיו שבעבר, ולהוסיף בתפילה ובתחינה כדי שיענה ה׳ לבקשתו ויעביר את רוע הגזירה. The fundamental idea of fast days is based on the assumption that events in the world do not happen by chance and for no reason. Rather, just as there are physical causes for occurrences, there are also spiritual and moral explanations. In general terms, reward is bestowed for good deeds and punishment for evil. Human action is scrutinized by Divine Providence, again both on the level of the individual as well as that of the community, or indeed, the entire nation. Therefore, any misfortune visited upon a congregation or an individual has a purpose and a meaning. Sometimes it serves as a warning that one's actions are corrupt and must be amended; on other occasions it is a punishment for sins, as explained at length by the Torah in the chapter of rebuke (Leviticus, chapter 26). Accordingly, in every time of trouble and distress, one should increase his prayers, repent, and make amends for any wrongs he has committed. He should sanctify himself so that his previous transgressions will be forgiven, and pray and beseech God to avert the evil decree.
התענית, כשמה, היא זמן של ״עינוי נפש״, וכמבואר בתורה שבעל-פה (ובספרי הנביאים ובכתובים) הריהי ההימנעות מכל אכילה ושתיה (ומדברי חכמים — בתעניות הצבור החמורות — גם איסור נעילת נעליים, תשמיש המטה, ורחיצה). אולם, גם בדברי הנביאים3כמו בתוכחה הארוכה בספר ישעיהו פרק נ״ח, המשמשת כהפטרה לקריאת התורה ביום הכפורים. וגם בתלמוד מבואר כי הצום ועינוי הנפש שאדם מקבל על עצמו אינם תכליתה ותמציתה של התענית, ואינם אלא אמצעי לכפרה ולזיכוך הנפש. ואילו התפילה, התשובה והצדקה הן חשבון נפש על העבר וקבלת תיקון לעתיד, והרי באלה עיקרה של התענית. משום כך, רוב הדברים האמורים במסכת תענית אינם בעצם פרטי דיני הצום, אלא גם שאר סדרי היום, שהדגשה יתרה בהם היא תוספת התפילה ודרכי התעוררות הנפש, בלימוד ובמעשה. As indicated by the Hebrew word ta'anit, a fast is a time of affliction [inui]. As explained in the Gemara and in the books of the Prophets and Writings, on a fast day one abstains from eating and drinking. For the most important fasts, the Sages added the prohibitions against wearing shoes, engaging in conjugal relations, anointing, and bathing. Nevertheless, both the prophets and the Sages stress that the fasting and other suffering that one accepts upon himself are not the purpose and ultimate aim of the fast day. See, for example, Isaiah, chapter 57, which is read on Yom Kippur. The fasting and other suffering are merely a means of achieving atonement and purity of the soul. It is prayer, charity, and repentance, i.e., a reconsideration of past actions and an acceptance of improvement for the future, which constitute the main focus of fast days. For this reason tractate Ta'anit does not focus on the detailed halakhot of fasting, but on the other aspects of the day: The additional prayers and spiritual awakening through study and action.
הפורענות המצויה ביותר, הצריכה להביא להתעוררות של תשובה, היא עצירת הגשמים, ועל כן קשורים בה רוב עניני מסכת תענית. עצירת הגשם היא, כאמור בתורה, אות לחרון אף ה׳ (דברים יא, יז) הן כהתראה והן כעונש. בשעת עצירת גשמים, ביותר מאשר בשעות צרה ואסון אחרים, אין לו לאדם דרך לשנות את הדברים אלא על ידי תפילה ותחינה לקב״ה שיביא את הגשמים. יתירה מזו, עצירת גשמים איננה רק פורענות מקומית שמצוקתה היא זמנית בלבד, אלא היא עלולה להביא אסון על הארץ כולה. חלק גדול ממסכת תענית ורבים מדיני התעניות קשורים בתעניות שנקבעו על הגשמים. כיון שעצירת גשם גורמת מצוקה ההולכת ומחמירה עם הזמן יש משום כך להוסיף ולהחמיר בתעניות על הגשם. ומשום כך קבעו חכמים לא יום אחד בלבד של תענית אלא כמה מחזורים מורכבים של תעניות ההולכות ונעשות חמורות יותר ככל שעצירת הגשמים נמשכת. The most common misfortune that should stir feelings of repentance is a lack of rain, and therefore most of the tractate deals with this issue. As stated in the Torah (Deuteronomy 11:17), a drought is a sign of God's anger, as both a warning and a punishment. At a time of a dearth of rain, even more than with other disasters, one has no way to improve the situation other than by turning to God and praying. Furthermore, a lack of rain is not simply a local or temporary problem; it can bring catastrophe on the entire country. Much of tractate Ta'anit, and indeed many of the halakhot of fast days, concern fasts established to entreat God for rainfall. Since a drought of rain causes increasingly severe difficulties as time goes on, the fasts become correspondingly severe as well. The Sages did not simply establish one fast day, but several complex cycles of fasts, which become more and more stringent as a drought continues.
בכל תעניות הציבור שאין להן מועד קבוע (משום שהמאורע שמתענים עליו אינו מיידי או קבוע לדורות) תקנו חכמים שייקבעו בימי שני וחמישי בשבוע, שהם ימי קריאת התורה, וזמני התכנסות בית הדין. ומחזורי התענית אינם חלים בימים אחרים אלא בימים אלה בשבוע, פעם אחר פעם. בכללו יש בכל תענית4מלבד הצום ביום הכפורים, שהוא יום-טוב, ויש בו צד של שמחת ההיטהרוּת (וראה בסוף מסכת תענית, שיום זה נקבע כיום שמחה שבו יוצאות בנות ישראל לרקד בכרמים ולמצוא את בני זוגן). צד של קדרות ואף של אבל מסויים, משום שהתענית באה על מאורע של עצב, והיא נועדת למנוע את הֶמְשֵכוֹ ואת העמקתו. אולם מנהגי אבלות אלה באים רק לעורר את הלב לתשובה, וּלשם מטרה זו עצמה גם ההתאספות בציבור למקום אחד לתפילה ולקריאה בתורה, ולשמיעת דברי תוכחה ולשאר הדברים הבאים לעורר את הלב, כדי להביא את כל המשתתפים לתקן את מה שפגמו, אם כיחידים ואם כציבור. Any communal fast that does not have a fixed date, i.e., which is neither a response to a current emergency nor commemorates a historical event, is established on a Monday or Thursday, the days on which the Torah is read in public and the courts would convene. The cycle of fast days does not occur on the other days of the week but only on these two days, in consecutive order. Naturally, there is a gloomy, even mournful, aspect to fasts, as they are declared for sad events and are intended to prevent misfortunes from continuing or becoming worse. One exception to this rule is Yom Kippur, which is classified as a Festival, and which includes the joy of purification. Furthermore, as explained at the end of the tractate, this date was established as a joyful holiday, on which marriageable young girls would go out, dance in the vineyards, and seek husbands. These apparently negative features of fast days are designed to awaken one's heart to repentance and have the same goal as public gatherings for prayer, readings from the Torah, speeches of moral reproof and instruction, and all other such activities. The aim is for all the participants to correct their errors and shortcomings, both as a community and as individuals.
אמנם תעניות הגשמים הן המצויות והממושכות ביותר, אלא שבעיקרו של דבר, כל פורענות, מכל סוג, הבאה על הציבור, בין שהיא נובעת מהתפרצות שטפונות וסערות או חיות רעות וארבה, וּבין שהיא מחלה מדבקת מסוכנת או שהיא מאורע בידי אדם, כמלחמה וגזירות המלכות — על כל אלה יש לזעוק ולהתפלל לה׳ (וראה בספר מלכים א פרק ח), ובשעת הצורך — לגזור תענית על הציבור. וזאת בין בדרך של תפילה וצעקה על פורענות שכבר הגיעה, ובין כבקשה שסכנה העומדת לבוא לא תפגע בישראל, ולעתים — אף כהשתתפות בצערו של ציבור אחר מישראל, בפרט בארץ ישראל. וכצרות הכלל — כן גם צרות הפרט, שפעמים מקבל אדם על עצמו תענית (כרגיל במנחה שלפני יום התענית), אם כדרך תשובה כללית על חטאיו, ואם כאופן של בקשה שלא תבוא עליו פורענות (כגון תענית חלום). מטבע הדברים — אין דין תענית יחיד (או יחידים) כדין תענית ציבור, לא בחומרתה ולא בדרכי קבלתה, הנקבעות לפי מאורעות הימים וצרכיהם. Although drought is the most common and prolonged cause for fasting, any misfortune that befalls a community should be met with prayers and calling out to God. See, for instance, I Kings, chapter 8. This applies to natural disasters such as flooding and storms, attacks of wild animals or locusts, and infectious diseases, as well as to man-made events, e.g., wars or persecution by the ruling authorities. Under certain circumstances, any of these misfortunes could be a reason for the decreeing of a fast. Furthermore, the purpose of the fast can vary. One might pray that a punishment that has already been imposed be canceled or diminished, or entreat God to avert an impending danger. A fast can even be an act of solidarity with the sufferings of another Jewish community, especially one in Eretz Yisrael. This applies to individual fasts as well. Sometimes a person will accept a fast upon himself, generally by means of a declaration during the afternoon service of the previous day, as part of a broader effort to achieve atonement for his sins, or as a request that he will not suffer a certain misfortune, e.g., one that appeared in his dreams. Naturally, the status of a fast of an individual, or even a collection of individuals, is unlike that of a communal fast, with regard to both its severity and to the manner of its initiation. In the case of a community these are determined by the events of the day and the needs of the public.
בנוסף לתעניות, שבעיקרן הן תעניות בקשה לתיקון ולשיפור בעתיד, יש גם תעניות קבועות של זיכרון. ימים שנקבעו לדורות כדי להיזכר בהם באסונות ובמאורעות של העבר. אמנם, אף באלה מטרתה של התענית היא בעצם לעתיד, שזכרון העבר ישמש כהתעוררות לגאולה כללית בעתיד, אלא שימים אלה, שנקבעו במועדם לזכרם של אסונות כלליים שארעו לעם ישראל, ובייחוד חורבן בית המקדש (הראשון והשני), ימים אלה אינם רק ימי תענית וזכרון בלבד אלא גם ימי אבלות, ומכולם מתייחד יום תשעה באב, שבשל פורענויות רבות שארעו בו הוא נעשה סמל לכל צרות ישראל, ונוהגים בו כמעט כל המצוות והאיסורים הכלולים בדיני האבלוּת על המת. In addition to those fasts, which are a response to current misfortunes and are established in hope of a better future, there are also fixed fast days of memorial which were established to commemorate disasters and occurrences of earlier generations. Yet here too the fast is directed toward the future, as remembering past events is meant to awaken hearts to the general redemption that will be at the end of days. However, these days, which commemorate national disasters, especially those involving the destruction of the First and Second Temples, are not only days of fasting and memorial, but also days of mourning. The most prominent of these dates is the Ninth of Av, which has become a symbol of all the tribulations of the Jewish people, due to the many misfortunes that occurred on this day. Virtually all the mitzvot and prohibitions that apply to someone in mourning for the dead are obligatory for everyone on the Ninth of Av. With the exception of Yom Kippur, all fast days apply by rabbinic law. Admittedly, the fixed fast dates, i.e., the Ninth of Av, the tenth of Tevet, the seventeenth of Tammuz, and the third of Tishrei, are of ancient origin, as they were instituted by the prophets (see Zechariah, chapter 7). However, as they have no basis in the Torah itself, they are considered to be by rabbinical law.
כיון שכל ימי התענית הם מדברי סופרים5תעניות הצבור הקבועות (תשעה באב, י׳ בטבת, י״ז בתמוז וג׳ בתשרי) הן אמנם קדומות מאד, ויסודן בתקנת נביאים (ר׳ זכריה פרק ז׳), אלא שמבחינת ההלכה אף הן כדברי סופרים, שהרי אין להן מקור בתורה., מובן כי אין תענית יכולה לחול בימים הקבועים בתורה לעונג ולשמחה, כלומר: שבתות וימים טובים. אולם היה צורך לדון במספר ימים ומועדים של שמחה שהם אמנם מועדים קבועים בתורה אלא שמדין תורה לא נקבעו כימי חג גמורים (כראשי חדשים וחול המועד), וגם כאלה שהם ימים טובים שקבעו אותם חכמי הדורות על מנת להנציח מאורעות של שמחה. כאשר נקבעת תענית על מאורע מסוים, פרט למחזורי התעניות הגדולים (וכן גם בתענית של בני המעמד במעמדותיהם), עלול לקרות שיום התענית יחול באחד מימי שמחה אלה. יש איפוא לקבוע סדר החשיבות של הימים אלו מהם נדחים או מתבטלים מפני האחרים. Since the fasts were established by the Sages, they may not occur on fixed days of delight and rejoicing mandated by Torah law, i.e., Shabbat and Festivals. However, there are other days mentioned in the Torah whose status is not as clear-cut. It must be determined whether fasts can be established on New Moons or the intermediate Festival days, which are days of celebration but not full-fledged Festivals. A similar question applies to festive days established by the Sages over the generations as memorials of happy occasions. When a fast is decreed for a calamity, or when a fast occurs as part of the lengthy cycles of fasts or as a fast of the non-priestly watches, it is possible that it will coincide with one of these days of rejoicing. It is therefore necessary to establish which of these days can be overridden by a fast.
במסכת תענית ארבעה פרקים, ובעיקרו של דבר עוסק כל אחד מהם בנושא לעצמו. Tractate Ta'anit consists of four chapters, each dealing with its own topic:
הפרק הראשון ״מאימתי״ דן בגשמים, במועדיהם הקבועים (״רביעות״) של הגשמים, במהותם של הגשמים בכלל, וּבסדר הכולל של מחזורי התעניות על הגשמים. Chapter One focuses on rainfall, the common dates for the various rainfalls of the year, the significance of rain in general, and the order of the cycles of fasts for rainfall.
בפרק השני ״סדר תעניות כיצד״ — בתפילות ובמנהגים המיוחדים לימי התענית, בייחוד לתעניות הציבור הגדולות. Chapter Two addresses the special prayers and customs of fast days, especially those of the major communal fasts.
בפרק שלישי ״סדר תעניות אלו״ — דיון כולל על המאורעות שעליהם מתענים, הן בדברים שנזכרו קודם לכן, והן בשאר פורענויות מסוגים שונים. Chapter Three contains a broad discussion of the events for which fasts are decreed. This chapter focuses on the misfortunes mentioned in the previous chapters, as well as other calamities of various kinds.
הפרק הרביעי ״בשלשה פרקים״ — עוסק בעיקרו בימים מיוחדים בשנה שבהם אין מתענים משום שנקבעו לדורות כימי שמחה, וכן גם בימים שנקבעו כתעניות צבור לזכר של אסונות כוללים שארעו לעם ישראל. Chapter Four primarily addresses days on which fasting is prohibited, due to the fact that those days have been established as permanent days of rejoicing. It also discusses certain fixed communal fasts in memory of general disasters that befell the Jewish people.