״חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ״. You shall prepare for you the festival of Sukkot for seven days, as you gather from your threshing floor and from your winepress.
״וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ״. And you shall rejoice in your Festival, you, and your son, and your daughter, and your manservant, and your maidservant, and the Levite, and the stranger, and the fatherless, and the widow that are within your gates.
״שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה׳ אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה׳ כִּי יְבָרֶכְךָ ה׳ אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ״. Seven days shall you keep a feast unto the Lord your God in the place which the Lord shall choose; because the Lord your God shall bless you in all your increase, and in all the work of your hands, and you shall be altogether joyful.
שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה׳ אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי ה׳ רֵיקָם. (דברים טז, יג—טז) Three times in a year shall all your males appear before the Lord your God in the place which He shall choose; on the festival of Passover, and on Shavuot, and on Sukkot; and they shall not appear before the Lord empty. (Deuteronomy 16:13–16)
״וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְחַגֹּתֶם חַג לַה׳ שִׁבְעַת יָמִים״. And on the fifteenth day of the seventh month you shall have a holy convocation: you shall do no manner of servile work, and you shall keep a Festival unto the Lord seven days;
״וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה׳ פָּרִים בְּנֵי בָקָר שְׁלֹשָׁה עָשָׂר אֵילִם שְׁנָיִם כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה אַרְבָּעָה עָשָׂר תְּמִימִם יִהְיוּ״. and you shall present a burnt-offering, an offering made by fire, of a sweet savor unto the Lord: thirteen young bulls, two rams, fourteen he-lambs of the first year; they shall be without blemish;
״וּמִנְחָתָם סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן שְׁלֹשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר הָאֶחָד לִשְׁלשָׁה עָשָׂר פָּרִים שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל הָאֶחָד לִשְׁנֵי הָאֵילִם״. and their meal-offering, fine flour mingled with oil, three tenth parts for every bull of the thirteen bulls, two tenth parts for each ram of the two rams,
״וְעִשָּׂרוֹן עִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד לְאַרְבָּעָה עָשָׂר כְּבָשִׂים״. and a several tenth part for every lamb of the fourteen lambs; and one tenth part for every lamb of the fourteen lambs;
״וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאת מִלְּבַד עֹלַת הַתָּמִיד מִנְחָתָהּ וְנִסְכָּהּ״. and one he-goat for a sin-offering beside the daily burnt-offering, the meal-offering thereof, and the drink-offering thereof.
וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי פָּרִים בְּנֵי בָקָר שְׁנֵים עָשָׂר אֵילִם שְׁנָיִם כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה אַרְבָּעָה עָשָׂר תְּמִימִם. (במדבר כט, יב—יז). And on the second day you shall present twelve young bulls, two rams, fourteen he-lambs of the first year without blemish. (Numbers 29:12–17)
בשני דברים נתייחדה עבודת הקודש במקדש בחג הסוכות: בשמחה ובקרבנות. אכן, שתי מצוות אלה אינן בגדר חידוש גמור הקיים רק בחג זה, אולם היחוד הוא בתוספת ובהדגשה יתירה של אותם הדברים, לעומת אלה הקיימים בכל החגים כולם. There are two elements that characterize the sacred Temple service on the festival of Sukkot: Rejoicing and offerings. Those two elements are not unique to this Festival; however, quantitatively and in terms of emphasis, this Festival is indeed unique with regard to those two elements relative to the other Festivals.
מצוה אחת שמתבלט בה חג הסוכות, היא מצוות השמחה בו. אף שמצווה מן התורה לשמוח בכל החגים, אך בחג הסוכות יש הדגשה של מצוות שמחה יתירה. לצורך קיום מצוה זו בכל הידוריה היו עושים במקדש תיקונים שונים ועבודות שונות — היו מרבים בנגינה במקדש יותר מבשאר ימים, היו מדליקים אורות נוספים והיו עושים שאר תקנות ותיקונים, הן כדי להרבות שמחה והן כדי לשמור אותה בגבולות הראויים. One mitzva that is especially conspicuous during the festival of Sukkot is the mitzva of rejoicing. Although there is a mitzva to rejoice on all the Festivals, on the festival of Sukkot the mitzva of extreme rejoicing takes center stage. To enhance this mitzva, different innovations and services beyond the standard practice in the Temple were introduced: Musical instruments were played more than on other days, additional lights were added, and in general, ordinances were instituted and other measures were taken to facilitate great rejoicing and at the same time to ensure that it did not become excessive.
מצוה אחרת שיש בה ייחוד בחג הסוכות היא ריבוי קרבנות המוספים. אכן, בכל יום של חג ומועד יש קרבן מוסף — יתר על קרבנות התמיד של כל יום, אך עולה עליהם חג הסוכות בריבוי המיוחד של מוספיו. תוספת קרבנות זו והדרך בה הוקרבו, וכן גם חלוקת העבודה בין משמרות הכהנים השונים במקדש, הם נושא נוסף לעיון ולבירור. Another mitzva unique to the festival of Sukkot is the myriad additional offerings. Although there is an additional offering sacrificed on every Festival beyond the daily offerings, the sheer number of additional offerings sacrificed on Sukkot render it unique. The added offerings and the manner in which they were sacrificed, as well as the division of labor between the various priestly watches, are subject to analysis and elucidation.
שני נושאים אלה, השמחה והקרבנות, מתוארים ומבוררים לפרטיהם בפרק זה. ואגב כך מתבהרות גם שאלות שונות הנקשרות אליהן — מה עושים כשחל יום השבת באחד מימי חג הסוכות, וכן בעיות כלליות יותר בענין סדרי העבודה במקדש, המועלות אגב העיון בנושאיו המרכזיים של הפרק. These two matters will be analyzed and described in great detail in this chapter. Related questions will also be addressed, e.g., what is the procedure when Shabbat coincides with the festival of Sukkot? In addition, more general questions will be raised with regard to procedures of the Temple service incidental to analysis of the chapter's central topics.