וְהִשְׁקָה אֶת הָאִשָּׁה אֶת מֵי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים. (במדבר ה, כד) And the spirit of jealousy comes upon him, and he warns his wife, and she is defiled; or if the spirit of jealousy comes upon him, and he warns his wife, and she is not defiled. (Numbers 5:14)
וְהִשְׁקָהּ אֶת הַמַּיִם וְהָיְתָה אִם נִטְמְאָה וַתִּמְעֹל מַעַל בְּאִישָׁהּ וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ וְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ. (שם ה, כז) And he shall make the woman drink the water of bitterness that causes the curse; and the water that causes the curse shall enter into her and become bitter. (Numbers 5:24)
וְעָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ עָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה. (שם ה, יד) And he shall make her drink the water, and then it shall come to pass, if she is defiled, and acted unfaithfully against her husband, that the water that causes the curse shall enter into her and become bitter, and her belly shall swell, and her thigh shall fall away; and the woman shall be a curse among her people. (Numbers 5:27)
זֹאת תּוֹרַת הַקְּנָאֹת אֲשֶׁר תִּשְׂטֶה אִשָּׁה תַּחַת אִישָׁהּ וְנִטְמָאָה. (שם ה, כט) This is the law of jealousy, when a wife, being under her husband, goes astray and is defiled. (Numbers 5:29)
וְכָל כְּלִי חֶרֶשׂ אֲשֶׁר יִפֹּל מֵהֶם אֶל תּוֹכוֹ כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא וְאֹתוֹ תִשְׁבֹּרוּ. (ויקרא יא, לג) And every earthen vessel, into which any of them fall, whatever is in it shall be unclean; and you shall break it. (Leviticus 11:33)
וּמִגְרְשֵׁי הֶעָרִים אֲשֶׁר תִּתְּנוּ לַלְוִיִּם מִקִּיר הָעִיר וָחוּצָה אֶלֶף אַמָּה סָבִיב. וּמַדֹּתֶם מִחוּץ לָעִיר אֶת פְּאַת קֵדְמָה אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת פְּאַת נֶגֶב אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת פְּאַת יָם אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֵת פְּאַת צָפוֹן אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְהָעִיר בַּתָּוֶךְ זֶה יִהְיֶה לָהֶם מִגְרְשֵׁי הֶעָרִים. (במדבר לה, ד—ה) And the open land about the cities, which you shall give to the Levites, shall be from the wall of the city and outward one thousand cubits round about. And you shall measure outside the city for the east side two thousand cubits, and for the south side two thousand cubits, and for the west side two thousand cubits, and for the north side two thousand cubits, the city being in the middle. This shall be for them the open land outside the cities. (Numbers 35:4–5)
אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה׳ וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַה׳ כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. (שמות טו, א) Then sang Moshe and the children of Yisra᾽el this song to the Lord, and spoke, saying, I will sing to the Lord, for he has triumphed gloriously: the horse and his rider has he thrown into the sea. (Exodus 15:1)
הֵן יִקְטְלֵנִי לוֹ אֲיַחֵל אַךְ דְּרָכַי אֶל פָּנָיו אוֹכִיחַ. (איוב יג, טו) Though he slay me, yet will I trust in him: but I will maintain my own ways before him. (Job 13:15)
חָלִילָה לִּי אִם אַצְדִּיק אֶתְכֶם עַד אֶגְוָע לֹא אָסִיר תֻּמָּתִי מִמֶּנִּי. (איוב כז, ה) Far be it from me that I should justify you: till I die I will not put away my integrity from me. (Job 5:27)
פרק זה הוא אוסף של דרשות על פסוקים שונים במקרא. כיון שהדרשה הראשונה נוגעת לענייני סוטה הובאו אגב כך עוד כמה דרשות. הצד השווה בדרשות אלה הוא שכולם נאמרו ״בו ביום״ — אותו יום שבו מינו את ר׳ אלעזר בן עזריה כנשיא הסנהדרין. ביום זה נשתנו הרבה סדרי בית המדרש, וניתנה רשות לחכמים שונים לומר בבית המדרש המרכזי שביבנה דברי תורה, הן מסורות שהיו בידם בהלכה (שהן הבסיס למסכת עדויות), והן דברי הלכה ואגדה אחרים. ונראה כי בפרק זה רוכזו הדרשות שדרשו על פסוקי המקרא, הן בדברי הלכה והן בדברי אגדה. This chapter begins with a homiletical interpretation of a verse concerning the halakhot of sota that was apparently taught on the day that Rabbi Elazar ben Azarya was appointed Nasi of the Sanhedrin in place of Rabban Gamliel. On that day the manner of discussion in the study hall of the Sanhedrin changed, as permission was granted to various Sages to present traditions with which they were familiar, as well as their own interpretations of biblical verses. Therefore, many new halakhot were revealed on that day; they serve as the basis for tractate Eduyyot. As the first mishna of this chapter cites a halakha concerning a sota that was taught on that day, a number of other interpretations of verses that were taught on the same day are cited in this chapter, although they bear no relation to the halakhot of sota. The homiletical interpretations found in this chapter comprise statements of both halakha and aggada.