וַיְדַבֵּר ה׳ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל. וְשָׁכַב אִישׁ אֹתָהּ שִׁכְבַת זֶרַע וְנֶעְלַם מֵעֵינֵי אִישָׁהּ וְנִסְתְּרָה וְהִיא נִטְמָאָה וְעֵד אֵין בָּהּ וְהִוא לֹא נִתְפָּשָׂה. וְעָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ עָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה. (במדבר ה, יא—יד) Speak to the children of Israel, and say to them: If any man's wife goes aside, and acts unfaithfully against him; and a man lie with her carnally, and it was hidden from the eyes of her husband, and she was defiled secretly, and there is no witness against her, and she was not taken in the act. And the spirit of jealousy came upon him, and he warned his wife, and she had become defiled; or if the spirit of jealousy came upon him, and he warned his wife, and she was not defiled. Then shall the man bring his wife to the priest, and shall bring her offering for her, the tenth part of an ephah of barley meal; he shall pour no oil upon it, nor put frankincense thereon; for it is a meal-offering of jealousy, a meal-offering of memorial, bringing iniquity to remembrance. (Numbers 5:11–15)
וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה לִפְנֵי ה׳ וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה וְנָתַן עַל כַּפֶּיהָ אֵת מִנְחַת הַזִּכָּרוֹן מִנְחַת קְנָאֹת הִוא וּבְיַד הַכֹּהֵן יִהְיוּ מֵי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים. (שם יח) And the priest shall stand the woman before the Lord and uncover the hair of the woman's head, and put the meal-offering of memorial in her hands, which is the meal-offering of jealousy; and the priest shall have in his hand the bitter water that causes the curse. (Numbers 5:18)
לשון התורה בענין ״וקנא את אשתו״ מלמדת כי הקנאה הזו אינה רק תיאור הרגשה שבלב (שעל כך נאמר ״ועבר עליו רוח קנאה״) אלא מעשה פורמלי מסויים, שהבעל מודיע לאשתו שהוא מקנא לה. אולם פרטי הדברים אינם מפורשים בתורה, ואין אנו יודעים האם מצוּוה הבעל לקנא לאשתו אם חושד בה או רק אם רצה בכך, האם די בכך שהוא מזהיר אותה בשיחה ביניהם, או שיש צורך שיעידו עדים על כך. אותה אי בהירות קיימת גם לגבי שאר המרכיבים האמורים בפרשה; כיצד קובעים כי האשה ״נסתרה״, האם מספיק שהבעל טוען כך, או שיש צורך בעדות חיצונית. וכיוצא בזה בענין ״והיא נטמאה״ — כיצד מתברר דבר זה (שלא על ידי השקאה במים המרים), האם די בכך שהבעל רואה זאת, או שיש צורך בעד אחד או בשני עדים? The above verses describe the formal process by which a husband issues a warning to his wife whom he suspects of unfaithful behavior and the result of the woman's violations of his warning by secluding herself with the man that aroused her husband's suspicion. A woman who secludes herself with such a man after being warned by her husband is a sota, and her questionable faithfulness to her husband must be evaluated by the sota rite, discussed in the rest of chapter 5 of Numbers and in this tractate, to determine if it is permitted for her to remain married to her husband. In this chapter, the nature and details of this warning will be discussed. For instance, is the husband obligated to warn his wife if he suspects her of engaging in promiscuous behavior? Is it sufficient to warn one's wife privately, or must it be done in the presence of one or more witnesses?
נושאים אחרים בענין זה הצריכים בירור ופירוט הם הדברים האמורים בתורה בקיצור רב: ״והביא האיש את אשתו אל הכהן״ — האם מביא האיש את אשתו אל הכהן מיד כשחושד בה או שיש שלבי ביניים עד שמביאהּ לכך? וכמו כן אף מעשי הכהן באשה צריכים ביאור, והיכן הוא המקום ״לפני ה׳״ שמעמידים בו את האשה, וכיצד נעשה דין ״ופרע את ראש האשה״. בעיות אלה הן המתבררות בפרק זה. Additionally, it is unclear from the verses what degree of knowledge is necessary to determine that the woman has, in fact, secluded herself after the warning, and how it is to be known if the woman actually defiled herself through adulterous sexual intercourse. In this chapter there will be discussions concerning whether the husband's word suffices in these matters or whether it is necessary to hear testimony from one or more witnesses. The husband's bringing his wife to the priest is discussed as well (see Numbers 5:15), including at what point the husband must bring his wife, and how it is done.
כל הטכס והדינים האמורים בסוטה, שאינם מעשה בית דין בלבד, אלא התערבות של מעלה ביחס להתנהגותה של האשה וביחסיה עם בעלה מעוררים שאלות, שאמנם אינן בעיות הלכתיות אבל הן שאלות מוסריות ומהותיות: מה הא הקו העיקרי, הטעם הפנימי לכל הטכס הזה ולביזויה של האשה ברבים, מה הוא הטעם בעונשי השמים המפורשים בה? אף שאלות אלה, שהן במהותן שאלות של ״אגדה״ נידונות מצדדים שונים בפרק זה. The chapter also discusses the evaluation rite, the miraculous procedure for determining the woman's guilt or innocence, where, as the verse states: “The priest shall set the woman before the Lord” (Numbers 5:18). The discussion includes the question of where this is done, and what exactly is done to the woman at the outset of the rite. Also addressed is the issue of why the woman is subjected to such a miraculous yet demeaning procedure in order to evaluate her faithfulness, as well as other aggadic issues relating to the nature of divine retribution and additional matters.