בירור דיני הסחיטה שבפרק זה הגיע לסיכום ידוע, ועיקריו הם: כל מלאכת סחיטה, שהעושה אותה נתכוון בעיקר למשקה היוצא — אסורה. במקרים אחדים יש בכך איסור מדברי תורה ובמקרים אחדים — רק מדברי סופרים. ואילו מלאכת סחיטה שהיא חלק מהכשרת דבר מאכל לצורך אכילה, גם אם נעשית בו אותה פעולה עצמה של סחיטה — איננה קרויה מלאכת סחיטה, והיא מותרת מן התורה, אלא שבמקרים מסוימים גזרו חכמים וישנם כמה סייגים הלכה למעשה. In this chapter, the Gemara attempted to clarify the rules of squeezing on Shabbat. Its main conclusions were as follows: It is prohibited to squeeze an item if one's main intent in doing so is to make use of the liquid that emerges. At times this may constitute a Torah prohibition, while at other times it constitutes a rabbinic one. On the other hand, if one's intent is to improve the food item by squeezing liquid from it, even though the action is the same as in the case outlined previously, the act is not defined as a prohibited labor and is permitted according to Torah law. Nonetheless, in certain cases the Sages prohibited squeezing as a precautionary measure in order to ensure that one not perform a prohibited labor.
אף בעית הכשרת האוכלים, הנדונה בהמשך הפרק, סוכמה בדרך זו: מאכל שאפשר למעשה להשתמש בו ללא צורך בהכשרתו לאכילה — אין איסור להוסיף ולשפר טעמו. כן אין איסור הכנה ושימוש בחמין לתיקון מאכל, אלא אם כן לא היה ראוי כלל לאכילה קודם לכן, או שהפעולה הנעשית בו היא מלאכת תיקון גמורה המשנה את האוכל לדבר אחר לגמרי. In the continuation of the chapter, the Gemara came to the following conclusions regarding food preparation: If a food can be eaten in its current state, it is permitted to enhance its taste. Thus, one may add hot water to improve a food unless it is otherwise inedible or the hot water changes the food into a completely different item.
גם בענין שבירת החבית, לשם שימוש במאכל שבתוכה, נפתרה הבעיה על סמך אותו שיקול בסיסי, לאמור: הכל נידון לפי מידת התיקון שיש בדבר, אם יש בו תיקון ואז השבירה אסורה, או שתיקונו רק מועט וקלקולו מרובה ואז מותר לכתחילה לשבור. זאת ועוד: אם עיקר מטרת העשייה הוא לצורך המאכל ולא לתיקון הכלי — מותרת העשייה. The Gemara arrived at similar conclusions regarding breaking a barrel in order to eat the food that is inside: It all depends upon the extent to which the action improves the barrel. If the act improves the barrel, then breaking it is prohibited, whereas if it causes significant damage to the barrel and only slight improvement, it is permitted even ab initio. Additionally, if one's primary intent is to remove the food rather than to improve the receptacle, breaking the barrel is permitted.
מקצת מדיני סחיטה הקשורים במלאכת ״המלבן״ (רחיצה) בשבת הובאו לסיכום שעיקרו נוטה להתיר, תוך הסתמכות על אותן שיטות בהלכה הסבורות שמלאכה זו היא מלאכה שאין מתכוון לה, ואינה צריכה לגופה — ולא אסרו בה חכמים. The Gemara also arrived at some lenient conclusions regarding squeezing as a function of the labor of laundering, based on the view that this constitutes an unintentional act and a labor not necessary for its own sake, and that the Rabbis did not prohibit it.