אף כי רובו של פרק זה מוקדש להלכות מילה, אין הוא מקיף את הלכות מילה כולן, שרובן מבוארות בפרק אחר בתלמוד (פרק ׳הערל׳ במסכת יבמות). מכל מקום כל הנוגע למילה בשבת וביום טוב נתברר וסוכם כאן בצורה יסודית. בעיקרי הדברים נקבעה ההלכה כי מצות המילה היא לבדה (מלבד עבודת הקרבנות בבית המקדש) דוחה את השבת. This chapter thoroughly examined all topics related to circumcision on Shabbat or a festival. Most of the remaining laws of circumcision are discussed in tractate Yevamot. The Sages established that only the mitzvot of circumcision and the concomitant obligatory sacrifices override Shabbat.
כן נפסקה הלכה שלא רק שמצוה זו בלבד דוחה את השבת, אלא גם שמכשירי המילה וההכנות לה אין בכוחם לדחות את השבת, אף אם בשל כך יהא צורך לדחות את המילה ליום אחר. כמו־כן נקבע שבכל מקרה של ספק מכל סוג שהוא, בין ספק יום או לילה, בין ספק במינו של התינוק — אין מלים אותו בשבת אלא דוחים את המילה לאחר מכן. בין הספקות שנתבררו בפרק זה היה גם המקרה המיוחד של מי שנולד מהול, אשר סוכם בהלכה כי מצות הטפת דם ברית אף היא חלק ממצוות המילה, והיא נכללת בגדר מצוה זו ודוחה את השבת. They also decided that only the mitzva of circumcision itself overrides Shabbat, whereas preparations and acts that facilitate its performance do not, even if this means that the circumcision will have to be delayed to another day. Similarly, they determined that circumcision must be delayed until after Shabbat in any case of doubt, such as uncertainty as to the baby's gender or as to whether the baby was born during the day or at night. A different kind of uncertainty arises in the unusual case of one who is born circumcised; the Sages agreed that drawing a drop of blood is part of the mitzva of circumcision and it therefore overrides Shabbat.
לעומת צמצום זה של כוח המילה לדחות את השבת הרי מצד האחר רואים אנו את ההיתר שניתן למול בשבת כשלם ביותר, ומשעה שניתן למול לא זו בלבד שמותר למוהל לעשות את מצות המילה בכל פרטיה ודקדוקיה, ולא רק לעשות את חלקה המתחייב מן התורה, אלא אף מי ששגג וטעה אגב רצונו לקיים את מצוות המילה אינו נדון כשאר שוגגים, אלא כשוגג בתוך טרדת המצוות ונפטר מן העונשים המחוייבים בשאר השוגגים בשבת. In contrast to the limitations regarding the circumstances in which circumcision overrides Shabbat, we also saw in this chapter how broadly circumcision overrides Shabbat once it is permitted. First, the mohel may perform the mitzva with all its components, and he is not limited to those components which are absolutely essential for fulfilling the mitzva by Torah law. Furthermore, even if a person intended to fulfill the mitzva of circumcision on Shabbat, and he unwittingly performed a prohibited labor without ultimately fulfilling the mitzva, he is not treated as others who unwittingly transgress. He is considered a person who unwittingly transgressed due to preoccupation with a mitzva, and he is therefore exempt from the punishments which generally apply to others who unwittingly transgress on Shabbat.