מדין תורה אסור להוציא משא מרשות לרשות ביום השבת, ואף לטלטל חפץ ארבע אמות ברשות הרבים. ברור כי מלבושיו של אדם אינם בכלל משא לענין זה, ואדם הלובשם כדרכו אינו נחשב כנושא משא בשבת. By Torah law, it is prohibited to carry a burden from domain to domain on Shabbat, and it is similarly prohibited to carry an object four cubits in the public domain. Clearly, one's clothing is not considered a burden in this sense, and one who wears clothing in the typical fashion is not considered to be carrying a burden on Shabbat.
ואולם קביעה כללית זו צריכה בירור ופירוט, מה הם הדברים הנכללים בגדר מלבוש. שכן, לא כל דבר שאדם נושא על גופו הריהו בדיוק לבוש, ולא כל לבוש רגיל אדם ללבוש. This principle requires clarification and specification: What items fall under the rubric of clothing? Not every item that a person wears on his body is clothing per se, and not every garment is typically worn.
מבחינה מסוימת תכשיט הריהו כלבוש, אולם מה היא גדרו של תכשיט, האם יש הגדרה אוביקטיבית לתכשיטים או שמא תלוי הדבר בטעמו האישי של הנושא אותו? יתר על כן, קיימים דברים שונים שאדם עשוי לשאת על גופו כגון תחבושות וקבים או שאר אמצעי עזר רפואיים (ובכללם — קמיעות), שאינם לא תכשיט ולא מלבוש, וראוי לחקור אם טפלים הם לאדם הנושאם, ומותרים בהוצאה בשבת. In a certain sense an ornament is like clothing; however, what items fall under the rubric of ornament? Are there objective criteria that determine whether or not an item is an ornament, or perhaps that determination is totally dependent on the individual taste of the one who places the ornament on his person? Furthermore, there are different items that one might bear on his body, e.g., bandages, prosthetic limbs, and other medical equipment, including amulets, which are neither ornaments nor clothing. In order to determine whether or not one may go out with these items into the public domain, the question as to whether they are considered either an integral part of the person bearing them or his garments must be resolved.
צד אחר בבעיות אלה הוא חששם של חכמים שמא יפול תכשיט או דבר יקר ערך אחר מגופו של הנושא אותו, או שמא תבוא אשה להראות את תכשיטיה לחברותיה, ומתוך שיכחה ימשיכו לשאת את החפץ בידן בדרך משאוי — ויעברו משום הוצאה האסורה בשבת. אף כי מובן שלא בכל אדם ולא בכל דבר קיים חשש זה. With regard to these issues, the Sages were also concerned lest an ornament or some other valuable item fall from the person wearing it and lest a woman come to show her ornaments to another. In those cases, the person from whom an object fell or the woman wearing the ornament may come to carry the object in their hand in a manner not comparable to wearing clothing. This would violate the prohibition against carrying out on Shabbat. Clearly, this concern does not exist with regard to all people or all items.
בירור כל הבעיות הללו בכללן ובפרטיהן הוא ענינו של פרק זה. Clarification of these issues in principle and in practice is the focus of this chapter.