וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת. וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ מוֹת יוּמָת. (שמות כא, טו-טז) And he that smites his father, or his mother, shall be surely put to death. And he that steals a man, and sells him, if he be found in his hand, he shall surely be put to death. (Exodus 21:15-16)
כִּי יִמָּצֵא אִישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִתְעַמֶּר בּוֹ וּמְכָרוֹ וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ. (דברים כד, ז) If a man be found stealing any of his brethren of the children of Yisra᾽el and deals with him as a slave, or sells him; then that thief shall die; and thou shalt put evil away from among you.(Deuteronomy 24:7)
וְהָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְזָדוֹן לְבִלְתִּי שְׁמֹעַ אֶל הַכֹּהֵן הָעֹמֵד לְשָׁרֶת שָׁם אֶת יְיָ אֱלֹהֶיךָ אוֹ אֶל הַשֹּׁפֵט וּמֵת הָאִישׁ הַהוּא וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל. וְכָל הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלֹא יְזִידוּן עוֹד. (דברים יז, יב-יג) And the man that will act presumptuously, and will not hearken to the priest that stands to minister there before the Lord thy God, or to the judge, that man shall die: and thou shalt put away the evil from Yisra᾽el. And all the people shall hear, and fear, and do no more presumptuously. (Deuteronomy 17:12-13)
אַךְ הַנָּבִיא אֲשֶׁר יָזִיד לְדַבֵּר דָּבָר בִּשְׁמִי אֵת אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִיו לְדַבֵּר וַאֲשֶׁר יְדַבֵּר בְּשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וּמֵת הַנָּבִיא הַהוּא. (דברים יח, כ) But the prophet, who shall presume to speak a word in my name, which I have not commanded him to speak, or that shall speak in the name of other gods, that prophet shall die.(Deuteronomy 18:20)
וְאִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת אִישׁ אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת. (ויקרא כ, י) And the man that commits adultery with another man’s wife, that commits adultery with his neighbour’s wife, the adulterer and the adulteress shall surely be put to death. (Leviticus 20:10)
לדיני הנחנקים המבוארים בפרק זה אין קשר פנימי זה עם זה, שכן מיתת חנק היא עונש לכמה עבירות השונות זו מזו בטיבן ובחומרתן. שתיים מהן ביחס לעבירות הנזכרות בעשרת הדברות, שתים בדיני עריות, ושתים בדינים אחרים. There is no inherent connection between the halakhot of the various types of transgressors liable to be executed by strangulation that are articulated in this chapter, as strangulation is administered to those who perform transgressions that differ from one another both in their nature and severity. Two such transgressions are included in the Ten Commandments, two involve intercourse with forbidden relatives, and two involve other matters.
לענין רוב העבירות שעונשן חנק יש בפרק זה בירור של מדרש ההלכה בקביעת גבולותיהן המדוייקים של עבירות אלה, העדויות עליהן, וכיוצא באלה. ואולם בפרק זה מתבררים בין השאר שני נושאים שחשיבותם חורגת מביאור דיני העונשים, והם: דיני הזקן הממרא, ונביא השקר. הצד השווה שבהם הוא לא רק בכך שעבירות אלה הן בינם ובין המקום, או בינם ובין החברה, אלא משום שהן גורמות לערער את עצם תוקפו של חוק התורה, אף שהן הזקן הממרא והן נביא השקר פועלים במדה רבה מתוך התבססות על עקרונות המצויים בהלכה עצמה. For most of the transgressions punishable by strangulation, this chapter analyzes the relevant halakhic midrash in determining their precise limitations as well as the nature of the testimony provided in their regard. There are two topics examined whose significance goes beyond the explanation of their punishments: The halakhot of the rebellious elder and the halakhot of the false prophet. The common denominator between those two transgressors is not only that the transgressions they commit are between man and God or between man and the society in which he lives, but also that they undermine the very authority of Torah law by misusing halakhic processes to achieve their aims.
הזקן הממרא הוא חכם שאינו נשמע למרותו של הרוב וקובע הלכה המנוגדת לדעת חכמי ישראל האחרים. ונביא השקר (וכן המתנבא בשם עבודה זרה) מערער את תוקפה של התורה בכוח נבואתו המדומה. A rebellious elder is a Sage who does not accede to the authority of the majority and establishes halakha that runs counter to the opinion of the other Sages. A false prophet and one who prophesies in the name of idol worship undermine the authority of the Torah with their fabricated prophecies.
בשני המקרים נודעת חשיבות רבה להגדרת הגבולות המדוייקים של העבירות. שהרי מלכתחילה ניתנה רשות לכל אחד מחכמי ישראל לדון ולעיין לפי כוחו ודעתו בתורה, ואף ניתנה רשות לחילוקי דיעות ולחידוש הלכות. כיון שכך חשוב עד מאד לקבוע מה הם הגבולות של חופש העיון והדעה, באלו מקרים רשאי חכם להתנגד לדעתם של חכמים אחרים ואימתי הוא נחשב כמורד בהלכה המקובלת. Both cases require defining the precise limitations of the transgression. Initially, all qualified Sages have the authority to discuss and analyze matters based on their abilities and Torah knowledge, and it is permitted for them to dispute the opinions of other Sages and to innovate halakhot. Therefore, it is crucial to determine the scope of their freedom of analysis: In what cases may one of the Sages dispute the opinion of other Sages, and in what cases is he considered to be rebelling against the established halakha?
וכן הדבר ביחס לנביא. מצד אחד מחייבת התורה את כל אדם, ואת כל מוסדות השלטון בישראל לציית לדברי הנביא, ובכלל זה אפילו מקרים מסויימים שבהם רשאי לעקרם ולשנותם. ומשום כך יש צורך בהבחנות מדוייקות, מתי פועל הנביא בתוך תחום סמכותו ומתי הוא יוצא מתחום זה ונעשה נביא שקר שאין לציית לדבריו והוא עצמו חייב מיתה. The same is true with regard to a prophet. The Torah obligates every individual, even a king, to obey the directives of the prophet, including certain cases where it is permitted for the prophet to abolish or revise mitzvot in the Torah. Therefore, precise distinctions must be drawn delineating when a prophet is acting within the realm of his authority and when he is going beyond that realm and becoming a false prophet, whose directives must not be obeyed and who is liable to be executed.