עיקרו של הפרק הוא בסיכום דיני איסור החמץ, ובדיני המצה והמרור. This chapter focused on two main issues: The prohibition against deriving benefit from leaven and the delineation of which foods may be used for the mitzvot of eating matza and bitter herbs.
באיסור חמץ המסקנה היא כי בתוך חג הפסח אסור החמץ לא רק באכילה אלא אף בכל הנאה שהיא. דבר זה אמור בחמץ שהוא קנינו של ישראל, בין כשהוא בביתו בין כשהוא בבית נכרי. ואילו חמץ שאינו של ישראל — אין אלא חובת הרחקה ממנו בלבד. אף חמץ שעבר עליו הפסח אין איסורו מדברי תורה, ואולם לצורך חיזוק דברי תורה הכל מודים שחמץ זה אסור אף הוא באכילה ובהנאה, שאם לא כן יבואו להתרשל בביעור החמץ בפסח. With regard to the prohibition against eating leaven, the Gemara established that there is a biblical prohibition against deriving benefit from leaven throughout the Festival. This prohibition applies to any leaven owned by a Jew, whether in his possession or under the control of a gentile. According to Torah law, leaven that remained in a Jew's possession during the Festival is permissible afterward. However, in order to discourage any laxity in this regard, the Sages forbade one to gain any benefit from such leaven.
מצות אכילת מצה קשורה בקשר הדוק לאיסור חמץ, וכך היא הקביעה: כל מין דגן היכול להיאסר משום חמץ, כלומר דגן שהקמח הנעשה ממנו יכול להיעשות עיסה התופחת עם החמצתה — זה הוא הדגן שעושים ממנו מצה כאשר שומרים אותו מלהגיע לחשש חימוץ. ולמעשה הרי אלו חמשת מיני הדגן: חטה ושעורה, כוסמת, שבולת שועל ושיפון. The commandment to eat matza is integrally connected to the prohibition concerning leaven. Therefore, only those grains that can become leavened when left unattended may be used to produce matza. The Gemara limits them to the classic five grains: Wheat, barley, spelt, rye, and oats. The vegetables that may be used for the bitter herbs are limited to those with a bitter taste, that come from plants with a sap, and that are eaten by people within a meal.
לגבי פרטי הדברים שחל עליהם איסור מסויים, ועדיין כשרים למצות מצה, סיכומם של הדיונים הוא שכל מאכל שיש בו איסור מן התורה או מדברי חכמים — אין לצאת בו חובת מצה. ואילו דברים שאיסורם אינו אלא משום שלא נעשתה מצותם כראוי לה — ראויים לצאת בהם חובת מצה, אף שלכתחילה יש לתקנם כראוי. ולענין זה, כדין המצה כך דין המרור, שלענין זה דינם שווה. ולא נתווספה במרור אלא הגדרת המרורים: שהם מיני ירקות שטעמם מר, ויש להם שרף, ונאכלים לבני אדם לצורך תיבול. With regard to both matza and bitter herbs, the Gemara concluded that if prohibited produce is used in their preparation, whether the produce is prohibited by biblical or rabbinic force, one does not fulfill the mitzva of eating matza or bitter herbs with them. However, if the only issue is that a mitzva should have been performed with the produce before eating it, and it wasn't performed, i.e., if tithes for the priesthood were not separated, then despite the neglect, one still fulfills his obligation of eating matza. However, one should ensure that the mitzva is fulfilled before eating it ab initio.
אכן, בפרק זה דובר רק בעצם הגדרות המצה והמרור, ואולם דרך אכילתם בסדר הפסח אינם מענין פרק זה, וביאורם בפרק העשירי — ״ערבי פסחים״. This chapter addresses only the basic definitions of matza and bitter herbs. Other issues pertaining to their actual consumption at the seder on the evening of Passover are addressed in the final chapter of tractate Pesahim, Chapter Ten.