הנושא המרכזי שבפרק זה הריהו דין בדיקת החמץ וההכנות לביעורו. לאחר המשא והמתן בנושא זה מגיעים לסיכום: לכתחילה יש לבדוק את החמץ אור (בלילה שלפני) לארבעה עשר בניסן, אלא שאם לא נבדק החמץ בשעתו — בודקים אותו אף לאחר מכן עד זמן ביעורו. The major focus of this chapter was a discussion of the rabbinic enactment to conduct a search for leaven before the onset of the Festival. The Gemara concluded that the search should ideally be conducted on the night preceding Passover; however, if the search was not conducted then, one is obligated to perform it on the following morning in order to allow for the removal of all leaven from his or her possession by the appropriate time.
בדיקה זו נעשית בכל מקום שייתכן שנמצאים בו מאכלים או פירורים של חמץ. אולם כיון שאפשר למבער החמץ להפקיר את החמץ או לבטלו הרי שבדיקת החמץ אינה אלא אמצעי להבטיח שלא יבואו להיכשל באכילת חמץ או החזקתו ברשות ישראל מתוך חוסר זהירות ושגגה. משום כך הקלו חכמים בכמה דברים בדיני בדיקת החמץ, ולא הצריכו לבדוק במקומות שיש בהם חשש סכנה או טירחה יתירה. אף אין חוששים חששות-יתר שמא יגררו עכברים את החמץ ויחזירוהו למקום שנבדק, או שמא מצוי החמץ במקום שאין החמץ רגיל בו. כללו של דבר: בדיקת החמץ מיועדת להוציא מרשותו של אדם מישראל כל חמץ ראוי לאכילה, ושלא יימצא בבית שלא מדעת בעל הבית. Furthermore, the search needs to be conducted only in areas of one's property where there is a possibility that leaven will be present. The Gemara explained that by Torah law, it is sufficient to nullify any leaven in one's possession, and one does not have to physically remove it from his or her property. The search, then, is not essentially necessary to prevent one from transgressing the prohibition against possessing leaven. The Gemara therefore explained that the true goal of the search is to ensure that leaven is not physically found on one's property even after it has been nullified. This is required due to the concern that a person might come across some leaven remaining in his or her property on the Festival and absentmindedly decide to take ownership of it or to eat it, transgressing the biblical prohibitions involved. Since the search is not required to prevent a biblical transgression but is due to a rabbinic concern, various leniencies exist. One is not required to search in places where it would be dangerous to do so or would involve excessive effort. One does not need to consider farfetched situations such as the possibility that animals may have brought new leaven into an area that was already searched or where leaven is never brought.
ביחס לזמני ביעור החמץ המסקנה היא על פי הדעה הממוצעת, שיש לחלק בין סוף הזמן שמותרת בו אכילת חמץ (שעה רביעית) שהוא מוקדם לזמן שמותר עדיין ליהנות בו מן החמץ (שעה חמישית), שאף הוא מוקדם מן הזמן שבו חל איסור תורה על החמץ שברשותו של ישראל (סוף שעה ששית). The Gemara also discussed the time by which all leaven must be removed from one's possession – whether by physically destroying it or by nullifying it. Its conclusion was that the biblical prohibition of possessing leaven begins at the end of the sixth hour. However, by rabbinic decree, one is already prohibited from benefiting from leaven from the fifth hour and from eating it from the fourth.
אגב העיון בפרק זה בזמנים שקבעו חכמים לביעור חמץ השתלשלו הדברים לדיון בעניני ספקות אחרים והורחב הדיבור הרבה בדיני הטומאה והטהרה. הדיון הארוך בגמרא הוא בדבר מקורם ותוקפם של כמה ענינים ודינים בהלכות טומאה. האם טומאות בדרגה של שלישי רביעי וחמישי לטומאה, הטומאות המיוחדות שבקדשים, ובטומאת המשקין בכללה, מה מטומאות אלה הוא מדברי התורה ומה אינו אלא מדברי חכמים וגזרותיהם. ומכאן כמובן גם מסקנות למעשה — מה הם הדברים שאפשר לבערם מפני הטומאה ומה הם אלה שיש רק לחשוש לצד איסור שבהם. אחדות מן השאלות הללו נפתרו בשלמותן, ואחדות הושארו לדיון נוסף במקומן בהלכות טהרות. The discussion surrounding the removal of leaven concerned many cases in which the presence of leaven is doubtful to begin with, thus highlighting similar cases involving doubts and the principles of how to legislate for them. Incidental to the Gemara's discussion of the removal of leaven, the chapter introduced further discussions about the laws of ritual purity and impurity of foods, including the different degrees of ritual impurity; the special rules that apply to sacrificial foods that become ritually impure; and whether liquids can become ritually impure, and if they can, whether they can impart impurity to other foods. Also highlighted was whether these principles are of biblical or rabbinic origin. The ramifications of these discussions affect the question of what to do with sacred leavened foods that have become impure and whether they may be destroyed before the biblical prohibition against possession of leaven begins.