וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַפָּסַח בְּמוֹעֲדוֹ. בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה בֵּין הָעַרְבַּיִם תַּעֲשׂוּ אֹתוֹ בְּמֹעֲדוֹ כְּכָל חֻקֹּתָיו וּכְכָל מִשְׁפָּטָיו תַּעֲשׂוּ אֹתוֹ. (במדבר ט, ב-ג) Let the children of Israel offer the Paschal lamb in its appointed time. In the fourteenth day of this month, at evening, you shall offer it in its appointed season; according to all its statutes and according to all its ordinances shall you offer it. (Numbers 9:2–3)
וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה׳ אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה׳ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם. (דברים טז, ב) And you shall slaughter the Paschal offering to the Lord your God from the flock and from the herd, in the place which the Lord shall choose to rest His name there. (Deuteronomy 16:2)
וַיְבַשְּׁלוּ הַפֶּסַח בָּאֵשׁ כַּמִּשְׁפָּט וְהַקֳּדָשִׁים בִּשְּׁלוּ בַּסִּירוֹת וּבַדְּוָדִים וּבַצֵּלָחוֹת וַיָּרִיצוּ לְכָל בְּנֵי הָעָם. (דברי הימים ב׳ לה, יג) And they roasted the Paschal offering with fire according to the ordinance; but the other sacred offerings they boiled in pots and in cauldrons and in pans, and carried them swiftly among all the people. (II Chronicles 35:13)
בפרק הקודם עסקנו בדיני שחיטת קרבן הפסח בכללם. ואילו הבעיות בפרק זה הן מצומצמות יותר — מה מותר ומה אסור לעשות כאשר חל ערב פסח בשבת. לפי מסורת ההלכה נשחט הפסח בשבת כשם שהוא נשחט בחול, ואולם ברור כי אין לנהוג בשבת בכל הדברים כפי שעושים בחול, שלא כל דבר דוחה את השבת. The previous chapter discussed the slaughter of the Paschal lamb in broad terms. This chapter focuses on the specific case of when Passover eve occurs on Shabbat. Tradition teaches that the Paschal lamb is slaughtered even on Shabbat. However, clearly not every action associated with the Paschal lamb overrides Shabbat, and it must be clarified which aspects of the rite may be performed in the same manner as they are on a weekday and which aspects must be adjusted or even neglected so as not to desecrate the sanctity of Shabbat.
בפרק זה מנסים איפוא לברר מה הם המעשים בקרבן פסח הדוחים את השבת — משום שעצם מצות הפסח דוחה את השבת, ומה הם המעשים שאינם דוחים את השבת — משום שאינם חלק מקרבן הפסח עצמו. ואולם אף לאחר פתרון הבעיה הכללית עדיין יש מקום לברר האם דחיה זו שדוחה קרבן הפסח את השבת דחיה כללית היא לכל דבר המוקרב לצורך הפסח, או רק כאשר נשחט קרבן הפסח כהלכתו ובכשרות. ומכאן, מה דינו של אדם ששחט קרבן פסח שהיה בו פסול, היש לראות בכך חילול שבת? והאם כלל העיסוק בדבר המצוה פוטר את השוגגים בה מאחריות על חילול שבת שבידם. It must be identified which aspects of the rite of the Paschal lamb are a fundamental part of it. Just as the Paschal lamb itself overrides Shabbat, these aspects do as well. In addition, it must be clarified whether the dispensation to sacrifice the Paschal lamb on Shabbat always applies to all the activities performed for that goal or whether it is limited to cases in which a valid Paschal lamb is sacrificed properly. For example, if one slaughtered a Paschal lamb, and it turns out to have been invalid, is he considered to have desecrated Shabbat, obligating him to bring a sin-offering? In essence, the question is whether a person's attempt to fulfill a mitzva exempts him from any unwitting violation of Shabbat caused in the process.
ענין לעצמו הוא דין קרבן החגיגה הנלוה לעתים לקרבן הפסח. שקרבן זה נרמז בדברי התורה ולא נתפרש בהם והוצרכו חכמים לדון בו — מה דינו בכלל, ובפרט לענין הפרק שלנו — האם גם הוא דוחה את השבת כשם שדוחה אותה קרבן הפסח. Essentially an independent topic, the Festival peace-offering that is often brought together with the Paschal lamb is also dealt with in this chapter. While hinted to in the Torah, the details of this offering are not clear. The chapter attempts to clarify many of the halakhot of this offering, especially whether it may be sacrificed on Shabbat.