דַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם וְעָשָׂה פֶסַח לַה׳. בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ. לֹא יַשְׁאִירוּ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר וְעֶצֶם לֹא יִשְׁבְּרוּ-בוֹ כְּכָל חֻקַּת הַפֶּסַח יַעֲשׂוּ אֹתוֹ. וְהָאִישׁ אֲשֶׁר הוּא טָהוֹר וּבְדֶרֶךְ לֹא הָיָה וְחָדַל לַעֲשׂוֹת הַפֶּסַח וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ כִּי קָרְבַּן ה׳ לֹא הִקְרִיב בְּמֹעֲדוֹ חֶטְאוֹ יִשָּׂא הָאִישׁ הַהוּא. וְכִי יָגוּר אִתְּכֶם גֵּר וְעָשָׂה פֶסַח לַה׳ כְּחֻקַּת הַפֶּסַח וּכְמִשְׁפָּטוֹ כֵּן יַעֲשֶׂה חֻקָּה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר וּלְאֶזְרַח הָאָרֶץ. (במדבר ט, י-יד) Speak to the people of Israel, saying: If any man of you or of your generations shall be ritually impure due to a dead body, or is on a journey far away, he shall still offer the Paschal lamb to the Lord. The fourteenth day of the second month at evening they shall offer it; they shall eat it with matzot and bitter herbs. They shall leave none of it to the morning, nor break a bone in it; according to the entire statute of the Paschal lamb they shall offer it. But the man who is ritually pure, and is not on a journey, and refrains from offering the Paschal lamb, that soul shall be cut off from his people; because he did not bring the offering of the Lord in its appointed season, that man shall bear his sin. And if a stranger shall sojourn among you, and will offer the Paschal lamb unto the Lord: According to the statute of the Paschal lamb, and according to its ordinance, so shall he do; you shall have one statute, both for the stranger, and for him that is born in the land. (Numbers 9:10–14)
שֶׂה תָמִים זָכָר בֶּן שָׁנָה יִהְיֶה לָכֶם מִן הַכְּבָשִׂים וּמִן הָעִזִּים תִּקָּחוּ. (שמות יב, ה) Your lamb shall be without blemish, a male of the first year; you shall take it from the sheep, or from the goats. (Exodus 12:5)
פרק זה עוסק בשני נושאים עיקריים. האחד — בדיני הפסח השני. והשני — בקרבן פסח שהופרש שלא כראוי או שאבד ונתערב. This chapter addresses two central issues: The halakhot of the second Pesah and the halakhot of a Paschal lamb with various problematic statuses or one that was lost or intermingled with other animals.
עיקרי דיני קרבן הפסח נתבארו בתורה, אבל מקצת שאלות עדיין זוקקות בירור נוסף. שאלה עקרונית אחת היא היחס המדויק שבין פסח ראשון ושני, האם הפסח השני הוא רק תחליף לראשון, שמי שהיה שייך במצוות הפסח הראשון ולא עשאו, מפני אונס או מפני טעם אחר, חייב לעשות את הפסח השני, או שמא פסח שני הוא רגל בפני עצמו אלא שחיובו חל על מי שלא עשה את הראשון. וכמו כן: האם עונש כרת, החל על מי שלא עשה פסח בזדון, מתכפר לגמרי על-ידי עשייה ממשית של פסח שני או רק די בנכונות ובאפשרות לקיימו (גם אם נאנס ולא עשה את השני). שאלה עיקרית אחרת היא, מה הם הדברים המשותפים לשני הפסחים ובמה נבדל פסח ראשון מן הפסח השני. Although the basic halakhot of the second Pesah are explained in the Torah, there remain some unanswered questions. The central issue is the precise relationship between the first and second Pesah. Does the second Pesah exist only as a second opportunity for those who failed to bring the Paschal lamb on the first Pesah, or is it viewed as an independent Festival? The distinction lies in the case of one who was not obligated in the first Pesah. Can he nevertheless be required to participate in the second? Similarly, one who is liable to receive karet for willingly neglecting to bring a Paschal lamb on the first Pesah may still achieve atonement for his error on the second Pesah. Is this true only if he succeeds in actually bringing a Paschal lamb then, or even in cases in which he is exempted from the second Pesah, such as in a case where he was ritually impure at that point? Another matter that requires clarification is the extent to which the halakhot of the Paschal lamb on the two Pesahim are similar.
הנושא האחר של פרק זה שייך לדיני הקרבנות. בדיני הקרבנות מוצאים אנו דינים שנתיחדו לתמורת קרבן (בהמה שהחליפו אותה בקרבן, ואף שיש בכך עבירה — חלה קדושה גם על התמורה), קרבן שמתו בעליו, וקרבן שאבד בזמן שהיה ראוי להקריבו. לגבי קרבנות כגון אלה יש דינים מיוחדים בכל סוג של קרבן, ויש מקום לברר במה מתייחד קרבן הפסח משאר קרבנות שארע בהם כיוצא בזה. אף יש מקום לברר מה הדין כאשר נתערב קרבן הפסח, בין שנתערב במיני קרבנות אחרים, בין כשנתערב בקרבן פסח של חבורה אחרת. בירורי הלכות אלה הם עיקר ענינו של פרק זה. This chapter also deals with problematic statuses and disqualifications that apply to offerings, for example, an offering whose owners have died, an offering that was to be brought at a specific time but was not, or an animal that was substituted for another that has already been consecrated, in which case the substitute attains a certain level of sanctity. In all these circumstances, the halahka depends in part on the type of offering involved. This chapter therefore seeks to determine the halakhot as they apply to the Paschal lamb. Also discussed is the protocol in a case in which a Paschal lamb is mixed up with other animals, including cases in which it is mixed up with other types of offerings or even with another Paschal lamb belonging to a different group.