דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר לְהַזִּיר לַה׳. (במדבר ו, ב) Speak to the children of Israel and say to them: When a man or woman shall clearly utter a vow, the vow of a nazirite, to consecrate himself to the Lord. (Numbers 6:2)
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לַה׳. (ויקרא כז, ב) Speak to the children of Israel and say to them: When a man shall clearly utter a vow of persons to the Lord, according to your valuation. (Leviticus 27:2)
וְכִי יָמוּת מֵת עָלָיו בְּפֶתַע פִּתְאֹם וְטִמֵּא רֹאשׁ נִזְרוֹ וְגִלַּח רֹאשׁוֹ בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלְּחֶנּוּ. (במדבר ו, ט) And if any man shall die very suddenly beside him, and he defile his consecrated head, then he shall shave his head in the day of his cleansing, on the seventh day shall he shave it. (Numbers 6:9)
פרק זה בא להשלים נושאים שונים מענייני נזירות, ובדרך אגב נוגע גם בנושאים שיש להם דמיון הלכתי לדינים אלה. This chapter completes the various topics associated with naziriteship and incidentally addresses issues of a similar halakhic nature.
נושא אחד של דיון הוא באלה שאין נדר נזירות חל עליהם בשלימות, בין שאינם יכולים לנדור כלל בנזירות — כגון הגויים, ובין אלה שמצויים במידת מה ברשות אחרים, ואינם יכולים לקיים את נדרם בכל עת — נשים ועבדים כנענים וקטנים. ומלבד מציאת המקורות להלכות אלה, אף מבררים את פרטי החילוקים בין האישים הללו. The first topic concerns individuals who are unable to become full-fledged nazirites, e.g., gentiles, who may not adopt any measure of naziriteship. It also addresses those who are under another's authority and are therefore incapable of adhering to the strictures of this vow, e.g., women, Canaanite slaves, and minors. The Gemara seeks textual support for these halakhot and contrasts the rulings that apply to these different individuals.
נושא אחר הוא השלמת דיני נזיר שנטמא במת, מה דינו של נזיר שנודע לו רק לאחר גמר נזירותו שנטמא בתוך נזירותו. בדיני טומאה שבנזיר מחלקים בין דרגות שונות של אי-ידיעה, ולכן ממשיכים לדון בספיקות שיש לגבי טומאות שונות — מתי חוששים וחייבים לחפש קבר בלתי ידוע, מתי חוששים לספק טומאת נגעים, ומתי חוששים לספק טומאת זב, מה דינה של טומאה שאינה קבועה במקומה (צפה). Another topic addressed is the procedure of a nazirite who contracted ritual impurity from a corpse but discovered that fact only after he completed his term of naziriteship. The halakhot of impurity of a nazirite depend on the degree of one's awareness of the source of impurity, and therefore this chapter considers various uncertainties involving different sources of impurity. The Gemara discusses when one must search for unknown graves and when one must be concerned for a possible plague of leprosy or the discharge of a zav. In addition, the chapter examines halakhot concerning a source of impurity that is not fixed in place but is floating.