לענין ״דבר האבד״ במועד סוכמה ההלכה כי כל הפסד הוא בגדר דבר האבד, ומותר לעשותו במועד. יתר על כן: נפסקה הלכה, שאם עושה אדם עבודה מותרת במועד אין הוא צריך לעשותה בשינוי ויכול לעשותה כדרכה. The conclusive ruling on permitting labor on the intermediate days of a Festival for a matter that, if unattended, will result in significant loss, is that it is permissible to perform labor to prevent a loss of any size. Additionally, once a labor is deemed permissible it may be performed in its usual manner without any change.
עם זאת החמירו חכמים הרבה במי שמערים ומכַוון מלאכתו למועד, שאז אפילו ייגרם לו הפסד מרובה קנסוהו חכמים שלא יעשה עבודה זו ויפסיד הכל. כמו כן אמרו כי קנס זה חל על העבריין בלבד, ולא על הדבר עצמו, ולכן ליורשיו מותר לגמור עבודה כזו. Despite that, the Sages were very strict with regard to one who engages in artifice and directs his labor to the intermediate days of a Festival. In such a case, the Sages ruled that even if he incurs a great loss, the perpetrator must not perform the labor and therefore must lose everything. However, they specified that such a penalty falls only on the perpetrator himself, and not on the object, so that his heirs, if he should die, are permitted to complete the labor in such a case.
ההיתר הכולל לעשות מלאכה לצורך המועד הורחב גם לגבי מי שצריך לעבוד משום שאין לו מה יאכל. והיינו לאו דווקא עד כדי מצב של פיקוח נפש, אלא גם אם על ידי עבודה זו יהיה משום הַגְדָלָה ותוספת של כבוד המועד — מותר לו. The blanket authorization to perform labor on the intermediate days of a Festival was extended to include one who has to work in order to buy food for the days of the Festival. Clearly this does not mean only in a case of a life-threatening lack of food; he is allowed to work on those days even where performing labor is for the purpose of increasing his provisions for the Festival.
משום כבוד המועד ומפני צורך הרבים אף התירו חכמים לסוחרים לפתוח חנויות בחול המועד ולמכור סחורתם כדרכם בחול (גם אם אין הדבר ״פרקמטיא אבודה״). ואף שהיו בני מקומות שונים שהחמירו על עצמם בזה, מכל מקום מותרות עבודות שונות כל עוד הן לצורך הרבים ולצורך המועד. In order for celebrants to honor the Festival and in order to provide for the community's needs, the Sages permitted merchants to operate stores during the intermediate days of a Festival and to sell their merchandise in their usual weekday manner, even if it is not perishable merchandise. Though in many places the residents adopted a more stringent practice, various labors are permitted on the intermediate days of a Festival as long as they are for community needs or for the sake of the Festival itself.