אף על פי שקבעו חכמים שהלכות מועד ״עקורות ואין למידות זו מזו״ (מו״ק יב, א), מכל מקום נתבררו קני המדה הבסיסיים שעל פיהם קבעו חכמים איזו הן העבודות המותרות והאסורות בחול המועד. Despite the fact that the Sages stated that the halakhot of the Festival are sterile, i.e., isolated, and may not be learned one from the other (Moed Katan 12a), there are clear criteria that can be used to determine which activities are prohibited or permitted on the intermediate days of the Festival.
עבודות שהותרו במועד הן מסוג אלה שהוגדרו כדבר האבד, כלומר, שהימנעות מביצוע העבודה בחול המועד תגרום הפסד ניכר, ולכן התירו חכמים לעשותה במועד. Among the activities permitted on the intermediate days of the Festival are those that are defined as incurring financial loss, i.e., refraining from this work will cause significant loss, and therefore the Sages permitted them on the intermediate days of the Festival.
לסוג אחר של עבודות המותרות בחול המועד שייכות אלה שאינן מעשה אומן, לאמור: עבודה שאין בה אומנות מיוחדת (או שעושים אותה שלא כדרך בעלי המקצוע) — מותרת במועד. והיתר נוסף — בדברים הנעשים לצורך שימוש במועד עצמו. ובדרך כלל אסרו חכמים דברים שיש בעשייתם טירחה יתירה, ביחוד אם הם קשורים בעבודת האדמה במישרין. Another category of permitted activity on the intermediate days of the Festival includes labors that are not performed by craftsmen, i.e., those that do not require a specific skill, or that are not performed in the manner of the craftsmen. Additionally, an activity that is necessary for the celebration of the Festival would be permitted on the intermediate days of the Festival. In general, the Sages prohibited labors that involved significant exertion, especially those that were directly related to agricultural labor.
כיון שלפעמים שיקולים אלה סותרים ומתנגשים זה בזה, הוצרכו חכמים לקבוע הלכות מפורטות לגבי כל פרט לעצמו, אולם קני המדה הכלליים משמשים בכל מקרה, הכל לפי הענין המיוחד. Because there was often a clash between the various criteria delineated above, the Sages established individualized rulings on a case by case basis. In each case, in order to determine the halakha they applied the principles that had been set in place.
אשר לשמחת הרגל סוכם כי אין לעשות בחול המועד דבר העלול לגרום עגמת נפש. ומשום כך אין בודקים את נגע הצרעת בימי חול המועד, ואין עושים בהם (ואף לא בזמן ניכר לפניהם) הספד פומבי. מטעם זה של שמחת החג אף אסרו חכמים לשאת נשים במועד, כדי שלא למעט מן ההכנות הראויות להיעשות לשם החג, וגם שלא לערב שמחה אחרת בשמחת החג. With regard to the injunction to rejoice on the Festival, it was concluded that one should not do anything on the intermediate days of the Festival that would likely lead to distress. Thus, a priest may not examine a leper on the intermediate days of the Festival, and one may not make public eulogies during this period. Out of a similar concern for the commandment to rejoice on the Festival, the Sages prohibited marrying during this time, as this would impinge upon the preparations for the Festival as well as introduce a conflicting source of celebration.