בפרקנו סוכם כי כשם שנוהג דין פדיון בבהמת קדשים שנפל בה מום, כך הריהו נוהג במנחות ונסכים שנטמאו. ובלבד שנטמאו לפני שניתנו בכלי שרת, שכן עדיין לא התקדשו בקדושת הגוף, ואין קדושתם אלא קדושת דמים. אבל אם נטמאו לאחר שהתקדשו בכלי שרת — אין להם פדיון, ונשרפים, כשאר הקרבנות שנטמאו. אכן אם לא נטמאו, אף שלא התקדשו עדיין בכלי שרת — אין פודים אותם, שכלל הוא שכל הראוי למזבח, אינו יוצא מידי מזבח לעולם. עוד התברר כי אין נוהג דין פדיון אלא בזבחים הבאים מן הבהמה ובמנחות ונסכים, ואולם לקרבנות העופות וכן למכשירי הקרבן — אין להם פדיון. In this chapter, the Gemara concluded that just as the halakha of redemption applies to consecrated animals that develop a blemish, so too it applies to meal offerings and libations that were rendered impure. They may be redeemed only if they have not yet been placed in a service vessel. Once they are placed in a service vessel, they no longer have sanctity that inheres in their value but rather inherent sanctity. From that point onward, if they become impure, they are burned, like other offerings that became impure. Libations and meal offerings that have not become impure are not redeemed even before they are placed in a service vessel, in accordance with the principle that any item that has been consecrated and is fit to be sacrificed upon the altar may not leave the altar. Furthermore, the Gemara concluded that redemption may be performed only for animals, meal offerings, and libations, but consecrated birds and items that facilitate an offering are not subject to the possibility of redemption.
ובדינו של הנודר להביא מנחה ממין מסויים (כגון מחבת) והביא ממין אחר (כגון מרחשת), או הנודר להביאם בכלי אחד והביאם בשני כלים או להפך נקבע כי במקרים אלה המנחות כשלעצמן כשירות (ונאכלות לכהנים) אבל הנודר לא יצא ידי נדרו וצריך להביא מנחה אחרת לקיום נדרו. כל זה כאשר נדר סתם, אבל כאשר היה לפניו דבר הראוי למנחה ונדרו למנחה מסויימת — אם שינה והביאה שלא כפי נדרו נפסלה המנחה. With regard to one who vows to bring a certain type of meal offering, such as a meal offering prepared in a shallow pan, and then brings a different type, such as a deep-pan meal offering, or one who vows to bring a meal offering in one vessel and then brings it in two vessels, the Gemara concluded that the meal offerings are valid and are eaten by the priests. Nevertheless, the one who brought the offering has not fulfilled his vow, and he must bring the type of offering about which he originally vowed as well. If he vowed to offer some specific flour or oil as a specific type of meal offering, and he brought it as a different type, the meal offering is disqualified.
בבירור דינו של הנודר מנחה שלא מן המין הראוי (כגון מן העדשים) או שלא בשיעור הראוי (כגון מחצי עשרון) נקבע כי יש לבדוק אותו, אם אמר שלכך אכן התכוון, שחשב שכך מותר — נדרו בטל. ואם אמר שלא ידע והתכוון להביא כדרך המביאים — יביא מן הדבר הראוי ובשיעור הראוי. כיוצא בזה הנודר מנחה גדולה בכלי אחד, אם עד ששים עשרון נדר — מקיימים את נדרו, ואם נדר יותר מזה — יביא בשני כלים, ששים עשרון בכלי אחד ואת השאר בכלי האחר. In a case where one vowed to bring a meal offering from a food that is not fit for use as a meal offering, such as lentils, or he vowed to bring an improper measurement, such as half a tenth of an ephah of flour, the Gemara rules that it depends upon his intention. If he states that he believed it was permitted to bring such a meal offering, and he indeed intended to bring it, his vow has not taken effect at all. But if he claims that he did intend to bring a meal offering in whatever manner it is usually brought, he brings a meal offering that consists of the appropriate ingredients and the correct measure. The Gemara also discusses the upper limit on the quantity of a single meal offering. If one vows to bring up to and including sixty tenths of an ephah in one offering, then one brings an offering as specified in his vow. If he vowed to bring more that, he brings sixty tenths of an ephah of flour in one vessel, and the rest is brought in a second vessel.
בדין נדבת מנחת הנסכים נקבע כי יכול אדם להתנדב מנחת נסכים בכל יום ובלבד שידור בשיעור הראוי. שהמתנדב לוג אחד או שנים לניסוך — אינו קרב, עד שיתנדב לכל הפחות שלושה לוגים שהוא שיעור הניסוך הקטן ביותר שמצאנו בתורה. גם כאשר מתנדב יותר משלושה לוגים, וכגון ארבע וששה, ומעלה — ראויים אלה לניסוך (שכן שיעור נסכי כבש הוא שלשה לוגים, ושל איל — ארבעה לוגים, ושל פר — שבעה לוגים. ומכאן שניתן איפוא לצרף נסכי זה וזה לשיעורים אלה), ואולם אם נדב חמישה לוגים — הסתפקו חכמים אם יכול לנסך ארבעה מתוכם, והחמישי יישאר עד שיצטרף עם אחר, או שמא יש קבע לנסכים, וכל החמישה לא ייקרבו עד שיצטרפו לשיעור ראוי. The Gemara ruled that one may voluntarily bring libations like those associated with animal offerings whenever one wants, provided that he vows to bring the appropriate measure. Therefore, a voluntary libation of less than three log may not be brought, since three log, the amount of wine offered with a lamb, is the smallest measure of a libation found in the Torah. A voluntary libation of four log, six log, or any greater amount, may be brought, since four log is the measure of wine brought with a ram, six log is the measure brought with a bull, and any amount greater than that can correspond to a combination of various libations together. If he pledged to bring five log, the Sages were uncertain whether he may offer four of them now and offer the fifth after it is combined with additional wine to reach an acceptable measure, or whether there is a fixed amount for libations and the entire amount of five log may not be offered until it is combined with an additional amount to complete an appropriate measure, e.g., six log.
כן נקבע כי מתנדבים יין בפני עצמו, ומנסכים אותו לספלים, ויורד לשיתין. ואילו בשמן נחלקו חכמים, אבל סיכמו כי מתנדבים שמן, וקומצו הכהן, ומקטיר את הקומץ, ושייריו נאכלים. ובאשר למתנדב מנחה סתם, עליו להביא אחת מחמש מנחות הנדבה: סולת, מחבת, מרחשת, חלות או רקיקים. ויש סבורים כי יביא דווקא מנחת הסולת, שהיא המיוחדת שבמנחות. ועוד נקבע כי אף שקרבן עולה (בין של בהמה ובין של עוף) בא בשותפות, וכן קרבן השלמים, מכל מקום אין מנחת הנדבה באה בשותפות. ואולם המתנדב מנחה ומת — מביאים בניו אותה, שלא קנאוה שתיקרא על שמם. When one donates an independent libation of wine, the wine is poured into the basins attached to the altar and then flows down the drainpipes. The Sages disagreed as to whether or not one may bring an independent gift of oil. The Rambam rules that one may bring a gift of oil, and when one brings such oil, its sacrifice is performed in a manner similar to a meal offering: The priest removes a handful and burns it on the altar, and then the remains are eaten. With regard to one who pledges a meal offering without specifying what type, he brings one of the five types of voluntary meal offerings: A fine flour offering, an offering made in a shallow pan, an offering made in a deep pan, an offering of wafers, or an offering of loaves. Some hold that he should bring a meal offering made of fine flour, because that is the most distinguished type. The Gemara ruled that although an animal or bird brought as a burnt offering, or an animal brought as a peace offering, may be brought in partnership with another individual, a voluntary meal offering may not be brought with a partner.