תקנת חכמים שבני הכפרים יקראו את המגילה בימי הכניסה הסמוכים וקודמים לפורים הוסברה ברצון לסייע לבני הכפרים ושלא להטריחם יותר מדי. אכן, תקנה זו בטלה למעשה בסוף ימי המשנה ומאז נוהגים בני הכפרים כבני העיר לקרוא בי״ד באדר. חכמים קבעו כי אין קוראים את המגילה בשבת ולכן צריכים להקדים את זמן הקריאה, אלא שלאחר תקנת הלוח הקבוע סדרו שלעולם לא יחול י״ד באדר בשבת, ולכן קורה רק לעתים כי פורים של ערי חומה חל בשבת, ואז תיקנו שיקראו את המגילה ביום שישי. This chapter began with a discussion of the various times that the Megilla is supposed to be read. The two primary days are the fourteenth of Adar for large towns and villages, and the following day, the fifteenth of Adar, for walled cities. This chapter also discussed the leniency allowing villagers to advance their reading of the Megilla to the day of ingathering, the Monday or Thursday market day prior to the fourteenth of Adar, in order to enable the villagers to supply food and drink to the city dwellers on Purim. This leniency for the villagers was annulled at the end of the period of the Mishna; since then, the villages must read the Megilla as in large towns, on the fourteenth of Adar.
להלכה נפסק כי כרך (עיר מוקפת חומה) היא עיר שיש בה חיי ציבור יהודיים כראוי (״עשרה בטלנים״) ואשר ידוע לנו כי היא מוקפת חומה עוד מימי יהושע בן נון. עיר שאין לה חומה של ממש, אף שהיא מבוצרת באופן אחר איננה נחשבת לעיר חומה לענין זה. להלכה נדונו בפרק זה שאר מצוות פורים — דיני המשתה והשמחה, משלוח המנות ומתנות האביונים בו. In order for a city to be considered a walled city for the purposes of reading the Megilla on the fifteenth of Adar, it must have an organized Jewish societal apparatus, including the supporting of ten so-called idlers who study Torah on behalf of the community and are designated to take care of communal needs. The wall around the city must also be from the days of Joshua, and be a real wall, not just a fortification. The Gemara also mentioned that in the event that Purim falls out on Shabbat the Megilla cannot be read on its appropriate day, as the Sages feared that one might transport it in a public domain. Therefore, they decreed that the Megilla may not be read on Shabbat. According to our fixed calendar, however, the fourteenth of Adar can never fall on Shabbat, although the fifteenth can. On years when it does the Megilla is read earlier, on the fourteenth, the same day as in unwalled cities. This is the only extant possibility for the Megilla not being read on its appropriate day. This chapter dealt with other facets of the holiday of Purim and its unique mitzvot as well, such as the laws of the festive meal, the portions of food given to one's acquaintances, and the unique gifts given to the poor.
מקום רב הוקדש בפרק זה לדברי אגדה על נס הפורים, והצד השווה ברוב אלה — לגלות את הנסים הנסתרים שבפורים, את רוח הקודש המתגלה במגילה, וכיצד קשור נס הפורים בכללו ובפרטיו למצוות מחיית עמלק ולייעודי הנביאים. Finally, the chapter quoted numerous homiletical explications of various verses of the Megilla, with a focus on revealing some of the hidden miracles that occurred in the Purim story. These aggadic interpretations also express the divine inspiration inherent in the text of the Megilla, as well as indicate the relationship of the miracle of Purim to the fulfillment of the obligation to destroy Amalek.