כִּי כָּל אֹכֵל חֵלֶב מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יַקְרִיב מִמֶּנָּה אִשֶּׁה לַה׳ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת מֵעַמֶּיהָ. (ויקרא ז, כה) For whoever eats the fat of the beast, of which men offer an offering made by fire to the Lord, the soul that eats it shall be cut off from his people. (Leviticus 7:25)
אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ שְׂעִירַת עִזִּים תְּמִימָה נְקֵבָה עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא. (ויקרא ד, כח) Or if his sin, which he has sinned, come to his knowledge: then he shall bring his offering, a kid of the goats, a female without blemish, for his sin which he has sinned. (Leviticus 4:28)
וְהָיָה כִי יֶאְשַׁם לְאַחַת מֵאֵלֶּה וְהִתְוַדָּה אֲשֶׁר חָטָא עָלֶיהָ. (ויקרא ה, ה) And it shall be, when he shall be guilty in one of these things, that he shall confess that he has sinned in that thing. (Leviticus 5:5)
יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ אַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ בְּבֹאֲכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְלֹא תָמֻתוּ חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם. וּלֲהַבְדִּיל בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין הַחֹל וּבֵין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהוֹר. וּלְהוֹרֹת אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַחֻקִּים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה׳ אֲלֵיהֶם בְּיַד מֹשֶׁה. (ויקרא י, ט-יא) Do not drink wine or strong drink, thou, nor thy sons with thee, when you enter the Tent of Meeting, lest you die: it shall be a statute for ever throughout your generations: and that you may differentiate between holy and unholy, and between unclean and clean; and that you may teach the children of Yisra᾽el all the statutes which the Lord has spoken to them by the hand of Moshe. (Leviticus 10:9-11)
עֶרְוַת אִשָּׁה וּבִתָּהּ לֹא תְגַלֵּה אֶת בַּת בְּנָהּ וְאֶת בַּת בִּתָּהּ לֹא תִקַּח לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ שַׁאֲרָה הֵנָּה זִמָּה הִוא. (ויקרא יח, יז) Thou shalt not uncover the nakedness of a woman and her daughter, neither shalt thou take her son’s daughter, or her daughter’s daughter, to uncover her nakedness; for they are her near kinswomen: it is foulness. (Leviticus 18:17)
וְאִם נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְעָשְׂתָה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה׳ אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְלֹא יָדַע וְאָשֵׁם וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ. וְהֵבִיא אַיִל תָּמִים מִן הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל הַכֹּהֵן וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן עַל שִׁגְגָתוֹ אֲשֶׁר שָׁגָג וְהוּא לֹא יָדַע וְנִסְלַח לוֹ. אָשָׁם הוּא אָשֹׁם אָשַׁם לַה׳. (ויקרא ה, יז-יט) And if a person sin, and commit any of these things which are forbidden to be done by the commandments of the Lord; though he know it not, yet is he guilty, and shall bear his iniquity. And he shall bring a ram without blemish out of the flock, according to the valuation, for a guilt offering, to the priest: and the priest shall make atonement for him concerning his ignorance wherein he erred and knew it not, and it shall be forgiven him. It is a guilt offering: he has certainly trespassed against the Lord. (Leviticus 5:17-19)
אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה׳ אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם. אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא בָּהּ וְהֵבִיא אֶת קָרְבָּנוֹ שְׂעִיר עִזִּים זָכָר תָּמִים. (ויקרא ד, כב-כג) When a ruler has sinned, and done something through ignorance against any one of the commandments of the Lord his God concerning things which should not be done, and has incurred guilt; or if his sin, wherein he has sinned, come to his knowledge; he shall bring his offering, a kid of the goats, a male without blemish: (Leviticus 4:22-23)
לאחר שדנו בתחילת המסכת על שגגה של אלו עבירות מביאים קרבן חטאת, כאן עוברים לדון מה הם התנאים המחייבים אדם בקרבן חטאת, וכיצד ייתכן כי יתחייב אדם יותר מקרבן אחד. At the beginning of the tractate the Gemara discussed which sins render one liable to bring a sin offering; this chapter addresses the conditions in which a person becomes liable to bring a sin offering, and the circumstances in which one might be rendered liable to bring multiple sin offerings for the same act.
לשון הכתוב ״או הודע אליו חטאתו״ מלמדת שיש צורך שהחוטא עצמו ידע שחטא על מנת לחייבו בקרבן, אלא שבמקרים רבים יכול החוטא להיוודע שחטא רק באמצעות אנשים אחרים, וכאן עולה שאלה – מה היא עדות המחייבת אדם בקרבן זה (או בניסוח אחר – מה היא העדות המאפשרת לו להביא קרבן ולהתכפר)? האם די בעדות של אדם אחד, או שמא יש צורך בעדות של שנים, כבשאר דיני התורה? ומה דינם של פסולי עדות (כגון עבד או אשה)? האם מי שמכחיש את העדים וטוען בוודאות שלא חטא, צריך להביא קרבן? האם בכלל ניתן לחייב אדם להביא קרבן על חטא, כאשר הוא עצמו סבור שאינו חוטא? The wording of the verse: “If his sin...is known to him” (Leviticus 4:28), indicates that it is necessary for the sinner to become aware that he has sinned in order for him to become liable to bring a sin offering. Yet in many instances the sinner becomes aware of his sin only through other people. This leads to the question: What type of testimony renders one liable to bring a sin offering? Is the testimony of a single witness sufficient, or are two witnesses required, as in other areas of halakha? What is the status of individuals, such as women and Canaanite slaves, who are not admitted as witnesses in other areas? What if the individual himself contradicts the witnesses? Is it possible for one to be required to bring a sin offering for a sin that he maintains he did not commit?
סוג אחר של שאלות נוגע להגדרת המעשה המחייב חטאת. בסוף הפרק הקודם נדון הדבר ביחס לגבי איסורי ערוה, מה נחשב כביאה, וכאן דנים ביחס להגדרת האכילה המחיייבת, שכן אף כי מוסכם כי שיעור האיסור שבכל התורה הוא כזית, יש לדון מה נחשב כאכילה? האם דווקא אכילה רצופה, או גם אכילה בהפסקות? האם יש לכך גבולות של זמן? וכיוצא בזה יש לדון לגבי שתייה. ענין זה מטבעו אינו נוגע דווקא לחיוב חטאת, אלא לדיני התורה כולם, וכגון האיסור על הכהנים לעבוד כשהם שתויי יין, ודברים אלו נדונים בפרק זה. Another category of questions involves the definition of the act that renders an individual liable to bring a sin offering. At the end of the previous chapter the Gemara discussed the definition of sexual intercourse with regard to forbidden relations; in this chapter the Gemara seeks to define the act of eating that renders one liable with regard to the consumption of forbidden foods. It is agreed that the minimum measure of food one must consume in order to be liable is an olive-bulk, but the process of eating that olive-bulk must be defined. Is one liable only for eating an olive-bulk in one continuous act, or even if he eats portions of it sporadically? Is there a time limit for the consumption of this amount of food? Similar questions arise with regard to drinking. These considerations apply not only to liability to bring a sin offering but also to many other halakhot in the Torah, including the prohibition against priests performing the Temple service after drinking wine, which is also discussed in this chapter.
תנאי הכרחי לחיוב החטאת הוא השגגה, ומתוך כך עולות שאלות שונות הנוגעות ליחס שבין השגגה והמעשה האסור: האם מי שאכל בשגגה איסור אחד מספר פעמים צריך חטאת אחת על כל האכילות, שהרי מדובר היה בשגגה אחת, או שמא יתחייב בחטאת על כל אכילה ואכילה ששגג בה? ואם אכן יש מקום לחיוב חטאת על כל אכילה – מה מחשיב כל אכילה כנפרדת מחבירתה? וכן לצד השני, ייתכנו מקרים בהם יש באכילה אחת עבירה על מספר איסורים בבת אחת (וכגון טמא שאכל חֵלב של קדשים), האם יתחייב חטאת נפרדת על כל אחד מן האיסורים ששגג בהם, או שמא אין מקום לחייב על אכילה אחת יותר מחטאת אחת? One is liable to bring a sin offering only for prohibitions violated unwittingly. This principle leads to various questions with regard to the relationship between the lapse of awareness of the prohibition and the performance of the forbidden act. If one eats a forbidden food multiple times in one lapse of awareness, is he liable to bring a sin offering for each forbidden act? Or must he bring only one sin offering, as all the acts took place during one lapse of awareness? If he is liable to bring separate offerings for each act, what distinguishes one act from another? By contrast, in a case where one performs a single act and thereby violates multiple prohibitions, e.g., one who is ritually impure eats forbidden fat from a sacrificial animal, is he liable to bring a sin offering for each prohibition violated, or a single offering for the single act?
שאלות אלו נוגעות גם לאיסורי ערוה, שכן מצד אחד ייתכן כי יבוא אדם בשגגה מספר פעמים על אותה אשה, וכן ייתכן כי יבוא על מספר נשים שיש בהן איסור אחד (כגון הבא על נשיו בנדתן), ומצד אחר, יש מקרים של קשרי משפחה בהם אשה אחת אסורה על אדם משום כמה איסורי ערוה, ואף כאן עולה השאלה האם יתחייב אדם על מספר ביאות (ואף על מספר נשים) חטאת אחת, או האם בביאה אחת בשוגג יתחייב יותר מחטאת אחת? ענין זה נוגע לשאלה עקרונית המופיעה בתלמוד במקומות אחרים – האם ״איסור חל על איסור״, ואם כן – באלו תנאים These questions apply equally to prohibitions against forbidden relations. One could unwittingly engage in forbidden intercourse with another individual multiple times. Alternatively, one might engage in intercourse with several individuals who are all prohibited by the same prohibition, e.g., if a man engages in intercourse with each of his wives while each has the status of a menstruating woman. There are also instances in which one woman could be prohibited to a man due to several prohibitions at the same time. In such cases, is one liable to bring a sin offering for each forbidden act, for each individual with whom he had intercourse, or for each prohibition that he violated? This discussion relates to a fundamental issue examined in several places in the Talmud: Whether a prohibition takes effect where another prohibition already exists, and, if so, under what conditions.
סופו של הפרק עוסק באיסור מלאכה בשבת שיש בו שאלות מורכבות במיוחד, מפני שיש בו יותר מאפשרות אחת של שגגה, שהרי יכול אדם שייעלם ממנו ששבת היום, בלא שייעלם ממנו איסור המלאכות, אך מצד אחר יכול שידע שבת היום, ויהיה שוגג באי ידיעת האיסור במלאכות שונות שהוא עושה. כאן עולות שאלות שונות, וביניהן: האם אדם שנעלם ממנו יום השבת ברצף של שבתות יתחייב על כל אחת ואחת מן השבתות כאילו היו ״גופים״ שונים? יחוד אחר של שבת הוא, שאף שיש בו הגדרה של שלושים ותשע אבות מלאכה שונים, שכל אחד מהם מחייב חטאת לעצמו, יש בו גם תולדות, ובענין זה עולה השאלה: האם יש לראות את התולדות כשם של איסור לעצמן או לא? הדיון ביחס שבין איסורים השבת לבין איסורי הערוה, על השונה והדומה שבהן, מהווה ציר חשוב בבירורן של שאלות אלה. The final portion of this chapter addresses the topic of prohibited labor on Shabbat, which presents uniquely complex questions. There are different ways in which one can unwittingly perform prohibited labor on Shabbat: It is possible for one to be unaware that it is Shabbat, or one may be aware that it is Shabbat but unaware that certain actions are considered prohibited labor. What if one forgets that it is Shabbat for several consecutive Shabbatot; is he liable to bring a single sin offering for all the Shabbatot, a separate sin offering for each Shabbat, or a separate sin offering for each prohibited labor that he performed? Another unique aspect of Shabbat is that in addition to the thirty-nine primary categories of prohibited labor, there are also many subcategories of these primary categories. Are the subcategories considered independent prohibitions, and therefore one who performs multiple subcategories of one primary category of labor would be liable to bring multiple sin offerings? A discussion of the relationship between Shabbat prohibitions and prohibitions against forbidden relations, including their similarities and dissimilarities, provides an important framework for the clarification of these questions.