בדיני עירובה של העיר ובקביעת תחומי השבת שלה נקבעו כמה כללים המסתעפים לשלשה פרטים, והם: עיקרה של העיר, עיבורה של עיר, ותחום העיר. With regard to the joining of Shabbat borders of a city and the determination of its Shabbat limit, the Gemara established several principles that apply to three areas: The essential city, the outskirts of the city, and the Shabbat boundaries of the city.
עיקרה של העיר הוא כל שטח רצוף שיש בו מבני מגורים הסמוכים זה לזה בתוך פחות משבעים אמה ומשהו. מכאן ואילך הרי הוא עיבורה של עיר; לאחר שקובעים גבולות עיקרה של עיר, מוסיפים עליה מצדדים שונים עד שנעשית כתבנית מלבן או ריבוע. שאין משאירים חלק בולט ויוצא מגבול העיר, אלא מוסיפים בה (עיבור) לצורה מרובעת. לאחר מכן, במדידת תחומה של העיר מוסיפים ומודדים אלפיים אמה מכל צד של גבול העיר. ועוד מוסיפים וקובעים תחומים אלה בתבנית כעין טבלה מרובעת שאף לה זויות. ונמצא שבמקומות מסוימים, תחום העיר גדול הרבה אף מאלפים אמה אלה. The essential city includes all contiguous residential areas in which the houses are no farther than slightly more than seventy cubits from each other. From that point, the outskirts of the city begin. Once the borders of the essential city are determined, additional areas are appended to the city on its various sides until it assumes the shape of a rectangle or square. No section of the essential city portion protrudes beyond the city boundaries. It is incorporated into the city, rendering it square. As for the measurement of the Shabbat boundaries of the city, the result is a square two thousand cubits by two thousand cubits. Accordingly, in certain places the Shabbat limit is greater than two thousand cubits, as the diagonal of the square is longer than two thousand cubits.
כיון שדיני תחומי שבת מדברי סופרים הם, מקילים במדידה ומשתמשים בדרכים שונות של אומד ושל חישוב משוער, אף במדידה בגופה של קרקע, ועל ידי כך מבליעים ומוסיפים כמה וכמה הרים וגיאיות בתחומה של העיר. מה שאין כן במקום שהמדידה היא מדברי תורה, שם יש למדוד בפועל כל קטע וקטע שבאותו מקום. Since the halakhot of the Shabbat limits are by rabbinic law, several leniencies are applied in this measurement, including the use of estimates and assumptions even with regard to the measurement of the ground surface itself. As a result, hills and valleys are subsumed within the Shabbat limit without measurement. In the case of measurements mandated by Torah law, each and every section of the terrain must be measured.
ערים הסמוכות זו לזו, יש שמחשיבים אותן כעיר אחת, ומתירים להלך מאחת לשניה אפילו במרחק העולה על מדת התחום הראויה אילולא היה כאן מקום ישוב. שכן עיר המובלעת בתוך תחום שבת של עיר אחרת נחשבת כולה כארבע אמות בלבד, ומקומות הסמוכים זה לזה מצטרפים לענין הילוך ליחידה אחת. Adjacent cities are deemed a single unit. Therefore, residents of one may walk two thousand cubits beyond the other even if that is farther than the Shabbat limit had the area been uninhabited. This is because a city incorporated within the Shabbat limit of another city is considered as merely four cubits.
ואגב הדיון במדידת תחומי העיר דובר גם בהלכות עיבורה של עיר; כיצד נעשית העיר כארבע אמות לא רק לענין הליכה אלא אף לענין טלטול. ואף שאין קשר מהותי בין איסור תחומים ואיסור הטלטול מרשות לרשות בלא עירוב חצרות, מכל מקום שני הדברים הם מצורכי הציבור של העיר ומצורכי שמירת השבת שבה. Incidental to its discussion of the Shabbat limit, the Gemara also addressed certain halakhot of the outskirts of a city: How does a city assume the legal status of four cubits, not only with regard to traversing but also in terms of carrying inside it? Although there is no substantive link between the prohibitions of Shabbat boundaries and the prohibitions against carrying from one domain to another without a joining of courtyards, both issues deal with the needs of the community and with ensuring Shabbat observance in the city.