פרק זה עוסק בעיקר בדיני טומאה וטהרה, ועיקרו אינו בבשר לעצמו או בדברים טמאים לעצמם, אלא בכל הנספחים להם, ובכלל זה גם בירור עקרוני של דברים שמצטרפים לטומאה, אף על פי שאין בהם טומאה לעצמם. ומתוך כך נידונה בפרק החלוקה בין ה״שומר״ – חלק של דבר (בעיקר, פרי או בעל חיים) המשמש ככיסוי וכהגנה (״שמירה״) עבור אותו הדבר, ובין ה״יד״ – חלק של דבר המשמש רק לצורך אחיזתו של הדבר הגדול יותר. The central theme of this chapter is ritual impurity. The discussion relates primarily not to the sources of impurity themselves, but to items that are attached to them and are consequently impure. The Gemara discussed the differences with regard to the halakhot of ritual impurity between an appendage that serves the impure item as a handle and one that provides protection for the item. Protection attached to a food item is susceptible to impurity, imparts impurity if the food item is impure, and joins together with the food to constitute the requisite measure for impurity. A handle is also susceptible to impurity and can impart impurity, but it does not join together with the food item to constitute the requisite measure for impurity.
שדינו של ה״שומר״ שהוא נטמא ומטמא את הדבר שהוא שומר עליו: שאם היה ה״שומר״ טהור והדבר הנשמר טמא – ה״שומר״ מקבל טומאה, וכן אם נגעה טומאה ב״שומר״ ונטמא בה - הריהו מטמא אף את הדבר הוא שומר עליו. ואף מצטרף ה״שומר״ לדבר הנשמר על ידו להשלימו לשיעור הראוי לקבלת טומאה. ואילו ה״יד״ אמנם מטמאה ומיטמאה, אבל היא אינה מצטרפת להשלים לשיעור. The Gemara also explored the status of a limb or flesh from an animal that is partially severed but remains hanging from the animal's body while it is alive. A distinction is made in this context between impurity due to its status as food and impurity due to its status as an animal carcass.
וכן נידונים בפרק מקצת דיניהם של איברים שנחתכו מן הגוף, או שהם קשורים בו רק קשר רופף. בתוך הדיונים הללו באה גם ההבחנה בין טומאת נבילות, שבאה מן הנבילה וחלה על הנבילה ועל כל חלקיה, לבין טומאת אוכלין, שהיא הטומאה העלולה לבוא על כל מין מאכל כאשר טומאה נוגעת בו. The Gemara in this chapter examined whether the hide of an animal has the status of protection or a handle, and what the status of congealed gravy attached to the meat is. In certain instances these items do not impart the impurity of a carcass but do impart impurity as food because they are edible. Several cases of an animal's hide are discussed, e.g., a partially flayed hide, which is susceptible to impurity as a handle for the flesh, and a flayed hide that is still attached to small pieces of flesh. While in general, a separated hide is not food and is not susceptible to impurity, a soft hide, which is edible, has the status of a food item.
עורם של בעלי חיים הוא נושא אחד של דיון (אם הינו בגדר ״שומר״ אם בגדר ״יד״), ומצד אחר, ה״רוטב״, שהוא המרק שמעורב בנוזלים היוצאים ממאכל, שבעניינים מסוימים אינם מטמאים טומאת נבלה, אבל כיוון שהם ראויים לאכילה הם מטמאים טומאת אוכלין. יש בפרק דיון רחב על עורותיהם של בעלי חיים: מן הצד האחד, עור שהופשט, אבל נשאר קשור ליצור שהוא בעליו של העור הזה, שהוא מצד אחד יכול לקבל טומאה כ״יד״. ומן הצד השני, חלקי עור נפרדים שעדיין יש עליהם כמות מסוימת של בשר, או חלק עור הצמוד בסיבי בשר אל הטומאה העיקרית, אף על פי שברובו הוא נפרד ממנו. בדרך כלל לעור יש דין לעצמו, וכאשר הוא מופרד מיצור חי הוא יוצא מכלל טומאה. אבל יש גם דברים שונים ביחס לעורות רכים במיוחד, שמשום רכותם הם ניתנים לאכילה ממש כמו הבשר ולכן הם נידונים כחלק מן הבשר, ולא כחלק נפרד. דיון אחר בפרק זה הוא כאשר מקור הטומאה מצוי בתוך כיסוי טבעי – באיזו מידה אפשר לומר שהכל נחשב כדבר אחד, ומתי אנחנו לפחות מניחים שהטומאה שבפנים מטמאה גם את הכיסוי שלה. הדוגמאות הנידונות כאן הן המוח שבתוך העצמות, שהוא סגור כמעט לגמרי בתוכן, או ביצה שיש בה טומאה, כגון ביצה של שרץ, שבה יש תוך טמא וכיסוי שאיננו טמא כשלעצמו. In addition, with regard to edible substances that are completely covered, such as marrow and eggs, the Gemara considered whether a completely sealed food imparts impurity, or if there must be a perforation for impurity to be transmitted.
אגב הדיונים הללו דנים גם בשאלה שיש ממנה השלכה לא רק לגבי דיני טומאת אוכלין, אלא גם להגדרות אחרות ביחס לאיברים או בשר של יצור חי שנחתכו ממנו, ברובם אבל עדיין קשורים בקשר רופף (״מדולדלים״) עמו. שאלה זו מתייחסת הן לגבי הלכות אבר מן החי: מתי האבר נחשב כחלק מן החי שאסור לאוכלו, וכן בשאלה מתי האבר, או בשר כזה, כבר נחשב כמובדל, ולכן מקבל טומאה בפני עצמו, למרות שהוא קשור ביצור חי (אדם או בהמה) שבעיקרו איננו מקבל טומאה. פרטי הדינים הללו הם עיקרו של הפרק, שאף על פי שיש בו כמה כללים (״שומר״, ״יד״, ״אבר מדולדל״), הרי בעיקרם הם דינים פרטיים, שכל מקרה בהם נדון לגופו. The Gemara in this chapter also investigated the status of a partially severed limb, a discussion with ramifications for impurity, but also with regard to the prohibition against eating a limb from a living animal. When is a partially severed limb considered to be separated, and therefore susceptible to impurity, and when is it considered to be still attached? These are the themes that were discussed in this chapter.