שלשה גופי תורה ישנם, שאין מלמדים אותם בפומבי אלא בקבוצות קטנות מאד, והן: דיני העריות, מעשה בראשית ומעשה מרכבה. בפרק זה דובר בעיקר על תורת הנסתר — מעשה בראשית ומעשה מרכבה, מה הם הנושאים שבהם עוסקים לימודים אלה, ובעיקר ההסבר עד כמה יש להיזהר שלא לעסוק בדברים אלה הנוגעים בכבודו של הקב״ה אלא אחרי התכוננות ראויה, וגם אז יש סכנה גדולה בדבר, כפי שמסופר בהרחבה בפרק זה. Three major Torah issues may be taught in public, but only in very small groups: The laws of forbidden sexual relations, the Act of Creation, and the Design of the Divine Chariot. This chapter focused on the two latter issues, which are related to divine secrets. The Gemara discussed which topics are included in the Act of Creation and the Design of the Divine Chariot, emphasizing how critical it is to take care not to study these topics, which are directly related to God's honor, unless one is thoroughly prepared. Even then, one who studies them may be in great danger, as the chapter described in detail.
המחלוקת בענין מצוות סמיכה על קרבנות ביום טוב, שנמשכה כל ימי הזוגות עד להלל ושמאי ותלמידיהם, נסתיימה סמוך לחורבן הבית ונקבע כבית הלל: שמביאים ביום טוב עצמו עולות ושלמים למקדש וסומכים עליהם. The dispute with regard to placing the hands on Festival offerings, which continued throughout the generation of the pairs until Hillel and Shammai and their students, ended in favor of Beit Hillel, who ruled that one may bring both peace-offerings and burnt-offerings on the Festival and that one may place the hands on them.
לגבי דיני הטומאה והטהרה נדונו כמה מעלות-דרגות עיקריות שישנן בטהרה: חולין (מעשר), תרומה, קודש ומי חטאת (פרה אדומה). מלבד ההבדל בדין טהרת הידים (כדי לטהרן מטומאת ידים שמדברי סופרים), שבחולין ותרומה נוטלים ידים ואילו בקודש ובחטאת צריך טבילה גמורה. הוסבר הכלל הגדול במעלות לקודש: כל דבר הנמצא בדרגה נמוכה יותר מחבירו במעלות הקדושה נחשב לגביו כאילו היה טמא. וכלל נוסף: לענין טהרה גמורה יש צורך בידיעה ובכוונה מושלמות, וכאשר אין הכרה שלימה שאכן נשמר הדבר בטהרה — אין סומכים על טהרתו, וביחוד בדברים שיש להם מעלות בקודש. With regard to the topic of purity and impurity, several levels of purity were discussed: Non-sacred food, i.e., tithes; teruma; sacred offerings; and the purifying waters of the red heifer. An additional difference between levels of purity pertains to washing one's hands from the impurity. The Rabbis ordained that with regard to the hands, in order to eat non-sacred food and teruma washing one's hands is sufficient, but in order to consume sacred offerings or for the sprinkling of the purifying waters a full immersion is required. The major principle with regard to levels of purity was also explained in this chapter. Anything that is on a lower level of sanctity is considered as if it were impure with regard to things on a higher level of sanctity. An additional principle is that with regard to whether an item is completely ritually pure or not, one must have full intention and awareness that it has indeed maintained its pure status. In the absence of such awareness its status may no longer be relied upon, especially with regard to items that are of a higher level of sanctity.