כאשר שוכר אדם את חבירו לעשות מלאכה כלשהי עבורו, יש שני צדדים הלכתיים ליחס המשפטי שביניהם. מצד אחד יש מצוות מיוחדות, מדברי תורה ומדברי סופרים, החלות על המעביד ועל העובד (ורובן יתבארו ויידונו בפרק השביעי). מצוות אלה, כשאר מצוות התורה, הן הלכות קבועות שקיומן הוא חובה כללית. אולם יש גם צד אחר — והוא במהותו ובהגדרתו המדויקת של הסכם העבודה שבין הצדדים. When one hires another to perform any sort of work, there are two halakhic aspects to their relationship. The first includes the Torah and rabbinic laws dealing with employers and their employees in general. For the most part, these halakhot are discussed in the seventh chapter of the tractate. The second relates to the specific nature of the agreements between the parties, or where those agreements are tacitly accepted in accordance with local custom.
בדרך כלל אין זה מקובל, ובייחוד בעבודות אירעי, לערוך חוזה מפורט שבו מועלות כל הבעיות העלולות להתעורר עקב תקלות שונות בקבלת העבודה, או בתוך המלאכה עצמה. ואכן פרקנו נועד לברר כמה שאלות בסיסיות הקשורות להסכם עבודה סתמי (כלומר, הסכם שלא נאמר בו במפורש תנאי המגדיר מראש את יחסי העבודה ואת העונשים על שינויים והפרתם). In standard hiring practice, especially for short-term assignments, the parties do not typically draft detailed contracts stipulating the various problems that might arise in the course of the work. This chapter focuses on several basic questions concerning average labor agreements, for which conditions or penalties for diverging from or reneging on the agreement have not been clearly defined at the outset.
בעיקר נידונות בפרק זה שלש בעיות יסודיות. האחת — עד כמה מחייב הסכם העבודה את הצדדים, ומה הדין אם אחד מהם חוזר בו מן ההסכם שעשה. שאלה שניה — השוכר בהמה לרכב עליה או לעבוד בה, מה הם התנאים שהוא חייב לעמוד בהם, ומה נחשב לשינוי המזכה אותו לקבל פיצוי על הפרת ההסכם או על נזקים שנגרמו. ובעיה שלישית — מה היא מדת האחריות שחייב בה האומן העושה במלאכה על הדברים שהוא עוסק בהם אם נזוקו, אם בעצם עשייתה או בנסיבות אחרות, אם תוך כדי שמירת תנאי ההסכם ואם בהפרתם. Three fundamental problems are addressed: First, how binding is a standard work agreement and what is the halakha when one party reneges? Second, when one rents an animal to ride on or to perform work, what standard requirements apply to each party, and under what conditions is either party entitled to monetary compensation for damage caused by the violation of the agreement by the other side? Finally, what level of liability applies to artisans or skilled laborers for damage caused to goods with which they are working, whether during the period they are working with them or afterward, whether they had fulfilled the terms of the work agreement or violated them?
לפתרון בעיות אלה יש להזקק במדה מסויימת לשלשה נושאים הלכתיים שמן התורה: הנושא האחד הוא — דיני אונאה, בין לגבי אונאת ממון ובין לגבי אונאת דברים, וכיצד יש להחילם על הסכמי עבודה. נושא אחר — דיני הנזקים, הן נזקים ישירים והן נזקים שנגרמו בדרך עקיפין על ידי מעשה או מחדל. ונושא נוסף — דיני השומרים, עד כמה הם מתייחסים לאחריותם של בעלי המלאכה, ובאיזו דרך הם נקשרים לאחריות זו. Three concepts from the Torah guide this chapter's evaluation of these questions: The halakhot of exploitation, both monetary and verbal; tort and personal injury law, concerning damage caused both directly by one's person and indirectly through commission or omission; and lastly, the halakhot of liability of paid bailees, unpaid bailees, borrowers, and renters. Throughout the chapter, the Sages assess to what extent these legal categories apply to labor agreements.
השאלות המעשיות, ובירור מסויים של כמה צדדים עקרוניים בתחום זה, הם עיקר עניינו של פרק זה, אף כי, כדרך הגמרא, מעורבים בו גם כמה נושאים אחרים העולים במהלך הדיונים. Practical questions and to some extent conceptual analyses of these issues are the focus of this chapter, although, in typical talmudic style, other matters are explored along the way.