פעמים שאדם עושה דבר שהוא רשאי לעשותו, בתוך הרכוש שלו, אלא שעל ידי כך נגרם נזק לשכניו. This chapter discusses those occasions in which one performs an activity on his own property and thereby causes damage to his neighbor.
״נזקי שכנים״ עשויים להיות בדרכים רבות ובסוגים שונים, והבעיות בגמרא הן בקביעת הגבול, אימתי גוברת זכותו של הפרט לעשות דברים בתוך שלו, ומתי אנו אומרים שנזקים אלה חמורים וניכרים כל כך עד שאסור לו לעשות את הדברים, למרות שהם נעשים בתוך רשותו שלו. Damage to one's neighbor comes in various forms and results from different types of actions. The problems discussed in the Gemara concern the limit of private activities: To what extent is an individual entitled to act within his own property, and when is the damage he inflicts considered so severe that he is barred from certain activities, notwithstanding the fact that they are performed in his private domain?
פעמים שאדם גורם במעשיו נזק מיידי לחבירו, שהנזק נוצר מיד עם עשיית הדבר, ואז יש מקום לומר שהוא נעשה כמזיק בידים (״גירי דיליה״). ולעומת זאת יש אופנים שבהם בשעת מעשה אין היזק נגרם, ורק לאחר זמן יביא הדבר לפגיעה בגופו או ברכושו של השכן. Some actions cause immediate damage to the property of another, in which case they can be compared to an act of direct harm, or, in the language of the Gemara, the shooting of one's arrows. In other situations the damage is not immediate, and its effects on the neighbor's property are apparent only at a later stage.
כיוצא בזה יש נזקים מוחשיים הניכרים לעין, ויש נזקים אחרים (כגון היזק ראיה) שאינם נראים. יש נזקים הגורמים לשכן רק אי נעימות או הפסד מועט, ויש נזקים חמורים שאין אדם יכול לעמוד בהם, או שהם עלולים להביא להפסד גדול ואפילו לידי סכנה. Likewise, there are certain types of damage that are tangible, while others are intangible, e.g., the ability to peer into another's house. Some types of damage cause only a slight loss or a sense of discomfort; others are unbearable, might lead to extensive financial loss, or might even entail physical danger.
העיון בנושאים אלה מעלה כמה שאלות עקרוניות: האם בכללו של דבר ״על המזיק להרחיק את עצמו״ שלא ייגרם נזק מחמתו, או שרשאי אדם לעשות בשלו, ואם שכנו יכול להינזק — ירחיק הניזק את עצמו. ומכאן נובעת גם בעיה אחרת: האם המזיק המרחיק את נזקיו רשאי לקבל פיצוי משכנו, או שיש בכך חובה חד־צדדית, ואין עמה פיצוי. שאלה אחרת היא: אם אדם עשה את ההרחקה הראויה כדי שלא יזיק לאחרים, ובכל זאת נגרם נזק, האם העובדה שנקט באמצעי שמירה מתאימים פוטרת אותו מאחריות לנזקים, או שמא עדיין הוא חייב בתשלום נזקים, והתחומים שקבעו חכמים אינם אלא בגדר עצה טובה. An analysis of these issues raises several fundamental questions. Is it correct to say that in general, there is a principle that it is the responsibility of the one who has the potential to cause damage to distance himself from another's property or person in order to ensure that he avoids causing damage, or does an individual generally have the right to do as he pleases on his own property, and it is the neighbor's responsibility to distance himself if he is likely to sustain damage? This leads to a further issue: If one distances his activities from his neighbor so as not to cause damage, is he entitled to compensation, or is he simply fulfilling an obligation for which he does not receive payment? Yet another dilemma concerns a case where one took precautions to avoid causing damage to another, and nevertheless his activity damaged his neighbor's property. Do his efforts serve to exempt him from responsibility? Or must he still pay for the damage he caused, in which case the instructions of the Sages can be considered mere good advice that does not have legal ramifications in the event of damage?
כשם שאדם יכול לעשות בשלו ולגרום נזק לשכן, כן עלול הוא לגרום נזק לציבור. ובפרק זה דנים בזכות הציבור למנוע מן היחיד להזיקו, ובדיני המזיק את היחיד והמזיק את הרבים. Just as one's actions can damage the property of another individual, they can also damage public property. This chapter discusses the right of the public to prevent an individual from harming their collective interest, and the differences between one who causes damage to another individual and one who causes damage to the public.
בעיות אלה לפרטיהן הן עיקרי העניינים הנידונים בפרק זה. The discussion and resolution of these matters and are the main topics of this chapter.