מזמור לדוד בברחו - רצה הגאון רב סעדיה לקשור כל המזמורים זה עם זה ואמר אחר רגשו גוים כי יקרה להם כמקרה אבשלום ואין יכולת במפרש לקשור ככה וזה המזמור הוא כתוב בספר הראשון, כי חמשה ספרים הם, על כן אין לתמוה אם מצאנו בחמישי בהיותו במערה תפלה, שהיה קודם דבר אבשלום, ומזמור בדרך נבואה שהתנבא שהוא ינצח על ויענני מהר קדשו, כתפילת יונה ותבא אליך תפילתי. A psalm of David when he fled (mizmor le-David be-vorcho): The Gaon, Rav Saadia, desired to link all the psalms one to another. And he said, after [discussing the verse] "Why do nations assemble?" (Psalm 2:1), that what befell Absalom would [also] befall them [i.e., the rebellious nations of Psalm 2]. However, the commentator does not have the ability [or it is not possible] to link [them all] thus. This psalm [Psalm 3] is written in the First Book [of the five books of Psalms]. Therefore, one should not wonder if we find, in the Fifth Book, the prayer [composed] when he was in the cave (Psalm 142), an event which preceded the incident involving Absalom. And [this] psalm is in the manner of prophecy, in that [David] prophesied he would be victorious, [anticipating the outcome expressed later in verse 5] "and He answered me from His holy mountain." This is like the prayer of Jonah [who confidently declared from the fish's belly, (Jonah 2:8)], "My prayer came in unto You."